Corporate culture does not include only employee benefits

Firemní kultura nejsou jen benefity

What would you answer if someone asks you why your corporate culture is great? If you only describe a list of your above-standard employee benefits, you should think about it again. Free food, animals in the workplace and other similar benefits are really great, but employee benefits and corporate culture are not the same. This fact was covered in an interesting article on hrcommunication.com.

Corporate culture includes all work-related standards and values distinguishing your company from the competition. That is how you should sell it to both job applicants and current employees. An HR professional who cannot perceive employee benefits in the context of the whole corporate culture, builds the company on nice-to-have things instead of values. Therefore, what should you know about employee benefits?

  1. Employees do not stay in a company because of benefits, but because of people, products and work.

  2. Employee benefits that are great for one person, may be a problem for another. Do you really want to lose a great expert just because he is allergic to dog hair and you want to come up with something great like the possibility of bringing dogs to the workplace?

  3. Think about whether you really want people to work for you just because you offer free food. It would be better if they were interested in your products and growing your business.

  4. Employee benefits do not guarantee higher employee performance. They can be engaging, but they will not turn average workers into performance stars.

It certainly does not mean that you should ignore employee benefits. However, do not build your corporate culture or recruitment on the benefits. The correct procedure is the opposite - first determine your values, then build your corporate culture on them and choose employee benefits based on the culture.

-kk-

    Firemní kultura nejsou jen benefity

    Co odpovíte, když se vás někdo zeptá, čím je skvělá vaše firemní kultura? Pokud to bude pouze výčet nadstandardních zaměstnaneckých výhod, měli byste se zarazit. Jídlo zdarma, zvířata na pracovišti a další výhody jsou opravdu skvělé, ale zaměstnanecké výhody a kultura nejsou totéž. V zajímavém článku na to upozornil server hrcommunication.com.

    Firemní kultura zahrnuje veškeré pracovní normy a hodnoty, které vaši firmu odlišují od konkurence. Tak byste ji také měli prodávat uchazečům o práci i stávajícím zaměstnancům. Personalista, který nevnímá zaměstnanecké výhody v kontextu celé firemní kultury, staví firmu na hezkých věcech místo hodnot. Co byste tedy měli vědět o zaměstnaneckých výhodách?

    1. Zaměstnanci nezůstávají ve firmě kvůli výhodám, ale kvůli lidem, produktům a práci.

    2. Zaměstnanecké výhody, které jsou skvělé pro jednoho, mohou být pro druhého problém. Přijdete o skvělého odborníka jen kvůli tomu, že má alergii na psí srst a vy chcete přijít s něčím tak skvělým, jako je přítomnost psů na pracovištích?

    3. Zamyslete se, zda opravdu chcete, aby u vás lidé chtěli pracovat jen kvůli tomu, že dáváte jídlo zdarma. Nebylo by lepší, aby měli zájem o vaše produkty a rozvoj vaší firmy?

    4. Zaměstnanecké výhody nezaručí vyšší výkonnost. Potěší, ale průměrní pracovníci se kvůli nic nezmění v nejvýkonnější hvězdy.

    Rozhodně to neznamená, že byste měli zaměstnanecké výhody přehlížet. Nestavte však na nich vaši firemní kulturu ani nábor. Správný postup je opačný – nejprve si určit hodnoty, na nich stavět firemní kulturu a podle ní vybírat benefity.

    -kk-

    Zdroj: HR Communication - americký server věnovaný HR a interní komunikaci