Internal communication: Why a social network?

Interní komunikace: Proč sociální síť?

Social networks are increasingly helping HR professionals in recruiting or in talent management. They can, however, be used equally well for internal purposes - for the development of corporate culture and internal communication. According to the Social Media Today website, internal social networks are a particularly effective solution for the following areas:

1. Communication between different departments and levels of the organization

Internal social network enables contact between employees who would normally not work together. All employees regardless of their position in the organization can be involved in the communication, which expands the horizons of both the highest and lowest levels.

2. Continuous brainstorming

Internal social network gives employees the opportunity to brainstorm without having to plan when and where it will be held in advance. They can choose independetly whether creative ideas come to them in the morning or evening.

3. Opportunity for the shy

Some people are just shy to speak up in front of their superiors or people they do not know too nuch. A social network can make it safer for them. Besides publishing their own ideas, they can also comment on each other's proposals here, which would not happen at a traditional meeting.

4. Crowdsourcing

Only a limited group of employees may attend traditional meetings and brainstormings. Thanks to a social network, however, everyone can be involved and the company will thus get more interesting ideas and suggestions at a relatively low cost. Just announce that you want to solve a problem.

Read practical tips on how to win your top management for the idea of an internal social network in this article: How to convince top management that a company social network is a good idea

-kk-

    Interní komunikace: Proč sociální síť?

    Sociální sítě stále častěji pomáhají pracovníkům HR v náboru či při řízení talentů. Stejně dobře však mohou sloužit i k interním účelům – rozvoji firemní kultury a interní komunikace. Podle serveru Social Media Today jsou interní sociální sítě výhodným řešením především pro tyto oblasti:

    1. Komunikace mezi jednotlivými odděleními a úrovněmi organizace

    Interní sociální síť umožní kontakt mezi zaměstnanci, kteří by spolu normálně nespolupracovali. Zapojí také do komunikace všechny zaměstnance bez pohledu na jejich postavení v organizaci, což rozšíří obzory nejvyšším i nejnižším patrům.

    2. Nepřetržitý brainstorming

    Interní sociální síť dá zaměstnancům možnost brainstormingu, aniž by si předem museli plánovat, kdy a kde se bude konat. Sami si mohou vybrat, zda jim pro to, abych přicházeli s kreativními myšlenkami lépe vyhovuje ráno nebo večer.

    3. Příležitost pro ostýchavé

    Někteří lidé se zkrátka ostýchají otevřeně mluvit tváří v tvář svým nadřízeným nebo lidem, které příliš neznají. Sociální síť pro ně může být bezpečnější. Vedle publikování svých vlastních nápadů zde navíc mohou komentovat návrhy ostatních, což by se na klasické poradě nestalo.

    4. Crowdsourcing

    Tradičních porad a brainstormingů se mohou zúčastňovat jen omezené skupiny zaměstnanců. Díky sociální síti se však může zapojit každý a firma tak získá více zajímavých nápadů a podnětů s poměrně nízkými náklady. Stačí vyhlásit výzvu, že chcete vyřešit určitý problém.

    Praktické tipy, jak prosadit interní sociální síť ve vaší společnosti, si můžete přečíst v tomto článku: Jak získat nejvyšší vedení pro myšlenku firemní sociální sítě

    -kk-

    Zdroj: Social Media Today - odborný web zaměřený na sociální sítě
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Social Media Today