Study: Women do not apply for "male" jobs

Studie: Ženy se nehlásí na "mužské" pracovní pozice

The choice of words in job advertisements significantly affects whether a woman or a man applies for the particular vacancy. That is the conclusion of a partial research by Technische Universität München within its three-year research program entitled Selection and Assessment of Leaders in Business and Academia which is known in Germany by the acronym AuBeFühr ("Auswahl Beurteilung von und Wirtschaft in Führungskräften und Wissenschaft").

The study, which included 260 respondents, showed the participants fictitious job advertisements e.g., internships for managerial positions. It turned out that if the ad contained a lot of words commonly associated with men, it was less attractive for women. Women, regardless of the fact that they had the appropriate qualifications, tended not to apply for jobs described using adjectives such as assertive, independent, aggressive or analytic. They were more interested in jobs described using expressions such as dedicated, responsible, conscientious and sociable. For men, there were no differences with regard to the choice of words.

“A carefully-formulated job posting is essential to get the best choice of personnel,” said Claudia Peus who lead the study. “In most cases, it doesn’t make sense to simply leave out all of the male-sounding phrases. But without a profile featuring at least balanced wording, organizations are robbing themselves of the chance of attracting good female applicants.”

-kk-

    Studie: Ženy se nehlásí na "mužské" pracovní pozice

    Výběr slov do inzerátů s volnými pracovními pozicemi podstatně ovlivňuje to, zda se na příslušnou pozici přihlásí žena nebo muž. Ukázal to alespoň dílčí výzkum německé Technische Universität München v rámci tříletého výzkumného programu s názvem Selection and Assessment of Leaders in Business and Academia v Německu známý pod zkratkou AuBeFühr („Auswahl und Beurteilung von Führungskräften in Wirtschaft und Wissenschaft“).

    Studie, do které se zapojilo 260 respondentů, předložila účastníkům fiktivní pracovní inzeráty, mezi nimiž byly i nabídky na stáže pro případné manažerské pozice. Ukázalo se, že pokud inzerát obsahoval větší množství výrazů, které jsou běžně spojovány s muži, byl méně zajímavý pro ženy. Ženy bez ohledu na to, že měly odpovídající kvalifikaci, se méně hlásily na pozice, jejichž popis zahrnoval přídavná jména jako asertivní, nezávislý, agresivní nebo analytický. Větší zájem měly o pozice popsané výrazy jako oddaný, zodpovědný, svědomitý nebo společenský. U mužů se žádné rozdíly s ohledem na výběr slov neprojevily.

    „Pečlivá formulace pracovních inzerátů je zásadním předpokladem nejlepšího možného výběru zaměstnanců,“ uvádí vedoucí studie Claudia Peusová. „Pouze odstranit všechny mužsky znějící fráze většinou nedává smysl. Bez snahy profilovat nabídky alespoň tak, aby fráze byly vyvážené, se však organizace připravují o kvalitní uchazečky.“

    -kk-

    Zdroj: Technische Universität München - technická vysoká škola založená roku 1868 v Mnichově