Motivovat své lidi - jen prázdná fráze?

V letošní sérii článků se věnujeme významu středního managementu pro úspěch firmy (odkazy naleznete v závěru). Předchozí článek se zabýval situačním řízením, nezbytným pro každodenní manažerská rozhodnutí. Dnešní text se věnuje neméně důležitému nástroji pro efektivní práci celého týmu pracovníků – motivaci.

Motivace patří mezi nejzprofanovanější slova v oblasti práce s lidmi nebo managementu. Existuje mnoho teorií motivace a tisíce stran textů o nich.

Důležité – a to chce tento článek zdůraznit – je kromě znalosti a aplikace teorií pamatovat na příklady z běžného života. Proč vy něco děláte rádi? Kdy vás popohání touha dokončit dílo a ještě přidat něco navíc? To jsou otázky, které by si měl klást každý manažer, když začne přemýšlet o tom, jak motivovat svoje lidi. Troufám si tvrdit, že klíčovým motivátorem tak stále zůstává spravedlivý přístup manažera a jeho opravdový zájem o lidi.

V motivaci platí jednoduché pravidlo: každý udělá něco (a sem si můžete doplnit cokoli), když za to něco má. Jak to však nepřehnat a nestřílet mimo terč? Jednoduše tak, že manažer bude především manažerem v pravém slova smyslu. Manažerem, který se věnuje svým lidem, poznává je, mluví s nimi, umí ocenit i pokárat, žije s nimi. Pak nebude těžké poznat, co jeho lidi motivuje, aby se naučili něco nového, přidali pár minut nebo hodin práce navíc, snažili se pozitivně ovlivňovat svoje okolí.

Neznamená to ovšem, že manažer otevře „měšec“ a bude rozdávat podle toho, co kdo chce. Musí intuitivně pracovat zároveň na tom, aby lidé pod ním dobře věděli, kam až mohou dojít, jaká je další perspektiva jejich působení ve firmě.

Jak jsem již uvedla, jedním z nejlepších motivátorů je spravedlivé jednání manažera se všemi důsledky z toho plynoucími. Stejně jako každá zásluha má být odpovídajícím způsobem oceněna, tak každý přešlap si zaslouží menší či větší trest. Dobrý manažer je s trochou nadsázky dobrým otcem, který ví, co potřebují jeho děti, umí je pochválit i potrestat. Vždy spravedlivě a s citem. Výsledek v podobě motivovaného podřízeného by se mohl dostavit, nemyslíte?

Pro přečtení našich předchozích článků ze série věnované významu středního managementu, využijte následující odkazy:

Rodinné stříbro firmy: kvalitní střední management (1. článek)

Řídit podle okolností. Ale s rozumem! (2. článek)

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace