HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Rozvoj zaměstnanců v příkladech

Pedro Gomez, KCT data

Lidé ze společnosti KCT Data se během léta 2014 setkávali s manažery projektů přihlášených do soutěže Klubu zaměstnavatelů o nejlepší HR projekt roku a zjišťovali podrobnosti například o motivech soutěžních projektů.

Tato aktivita mimo jiné potvrdila dnes už neoddiskutovatelný trend: jedním z úhelných kamenů úspěšné personalistiky je dnes rozvoj zaměstnanců.

Popularita tohoto tématu je dnes taková, že se ho žádný HR manažer neodváží označit za vedlejší nebo nedůležité. Jak ho ale konkrétně naplňovat, získávat z něj skutečné přínosy, a přitom nevynakládat nepřiměřené náklady?

Rozhodli jsme se zde uvést příklady dvou projektů (nebo spíše programů), které podle našeho názoru zaznamenaly v oblasti rozvoje zaměstnanců výrazný úspěch. Každý z nich je pojatý jinak, zastupují ovšem dva typické přístupy.

 

Příklad 1: společnost Globus ČR, k.s.: vzdělávací program GLOPP

Společnost Globus vyzývá plošně všechny své zaměstnance bez rozdílu pozice a organizační úrovně k dobrovolné účasti na interním vzdělávacím programu. Desítky z nich potom prochází více než roční sérií několika důkladných vzdělávacích týdnů zaměřených na konkrétní témata, například ekonomické ukazatele (výpočet marže, zisku, cen, nákladů), provoz logistického centra, manažerské dovednosti, osobnost a zpětnou vazbu, hodnoty společnosti apod. Na koci probíhají náročné závěrečné zkoušky.

Půvab tohoto programu spočívá například v tom, že se do něj může přihlásit každý zaměstnanec, který si přeje růst. Nepotřebuje ani nominaci nadřízeným, protože většina práce probíhá ve volném čase. Přihlášky sice musí projít výběrovým řízením v assessment centru, ale to je vše. Zbytek už záleží na iniciativě a vůli zaměstnance.

Další zajímavostí je, že se školí výhradně interně, a to v mezinárodním měřítku. Školiteli i porotou při závěrečných zkouškách jsou vždy interní manažeři a odborníci. Prodej ryb se školí přímo v příslušném přístavu. Firemní hodnoty přímo u nejvyšších manažerů. Řeznictví u řezníků, pekařství u pekařů. Lidé se díky tomu poznávají napříč celou organizací a primárně vzdělávací program nepřináší „jen“ vzdělávání, ale také intenzivní komunikaci a emoce.

 

 

Příklad 2: společnost HENNLICH s.r.o.: program HENNLICH přeje rodině

Rychle rostoucí litoměřická společnost HENNLICH provedla mezi svými zaměstnanci „nevinný“ genderový audit. V jeho rámci identifikovala mnoho příležitostí rozvoje péče o zaměstnance, které daleko přesahovaly genderová témata. A vzala tento rozvoj vážně.

Během několika málo let se podařilo realizovat HENNLICH Baby Club („předškolka“ pro děti zaměstnanců/kyň), systém pro flexibilní zaměstnávání, poradenství pro worklife balance, SOS linku, systém vzdělávání, minisemináře na témata jako je prevence stresu či péče o děti a starší členy rodiny a mnoho dalšího.

Program zaměřený nejen na spokojenost zaměstnanců je velmi účinný a užitečný a přitom není nadměrně náročný: vedení společnosti mu samozřejmě dává zelenou, ale organizačně ho samostatně zajišťuje nevelké HR oddělení.

Nepříliš překvapivá zajímavost: projekt má značný vedlejší efekt v brandingu. Zjistilo se, že před dvěma lety znal podrobnosti o firmě jen přibližně každý šestý uchazeč o zaměstnání. Nyní je zná doslova každý přicházející zájemce.

----------------------------------------------------------------------------

Další inspiraci je možné čerpat a podrobnosti získávat například zde.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace