Bohatství v interních doporučeních

Tomáš Horáček, CEO, Jobote

Zaměstnání. Pro někoho kariéra, sbírání zkušeností a zábava, pro jiné pouze každodenní rutina a zdroj obživy. Tak nebo tak, v pracovním nasazení strávíme zhruba dvě třetiny života a je proto důležité, aby nám práce přinášela potěšení, pocit seberealizace, naplnění jasných vizí a v neposlední řadě docenění či uznání od kolegů a nadřízených (finanční i morální). Nabízí se tedy otázka kde a jak sehnat v dnešní době zaměstnání, které nám prostě „sedne“?

Lidé často sází na portály práce, personální agentury a v neposlední řadě také na své známosti v okolí. Znáte to, vyrazíte s přáteli do společnosti a při dobrém pití a jídle rozhodíte sítě. Většinou se vašeho zájmu a chuti pracovat někdo chytne a přislíbí, že se poptá dál. V tom lepším případě si na vás druhý den po probuzení vzpomene a pošle poptávku po zaměstnání do dalšího kola svým přátelům a jejich přátelům. Výsledek: vyhlídka práce v nedohlednu a to proto, že se situace zamluví novými tématy, zapomene se, nebo nepotkáte správné lidi ve správnou dobu.

Možnost doporučení přítele na určitou pozici jako taková je tu s námi již dlouho. Ukazuje se, že příchod nového zaměstnance do firmy prostřednictvím jejího stávajícího zaměstnance je velmi perspektivní a výhodné pro všechny tři strany – jak pro stranu uchazeče, tak pro stranu kamaráda i jeho zaměstnavatele. Při obsazování nové pozice osloví zaměstnavatel jako první zaměstnance s dotazem, zda neznají vhodného kandidáta. Pokud nový zaměstnanec úspěšně zvládne zkušební dobu, získá doporučitel od šéfa finanční odměnu. Jedná se v podstatě o výměnný obchod.

Firma ušetří náklady za personální agenturu a získá tak mnohdy vhodnějšího zaměstnance, než by doporučila předražená agentura. Doporučitel si tak přijde na hezké finanční přilepšení a získá kolegu, se kterým může chodit na oběd. A konečně, člověk toužící po seberealizaci získává zaměstnání, které odpovídá jeho vzdělání a zkušenostem.

Podle průzkumu americké společnosti Software Advice jsou firmy se zaměstnanci, které doporučili ti stávající, nejvíce spokojeni. Nikdo ze známých totiž svému zaměstnavateli nedoporučí špatného člověka, jelikož by mu takový přešlap jistě delší dobu vyčítal a ze stejného důvodu nenabídne mizerné místo ani svým přátelům. Šéfové zároveň předpokládají, že přátelé a známí jejich zaměstnanců budou stejně pracovití, vzdělaní, kvalifikovaní, loajální a zapadnou perfektně do kolektivu. Interní doporučení od přítele je pak pro uchazeče jakousi zárukou, chcete-li příslibem, že na nabízené pozici uplatní své vzdělání, zužitkuje své dosavadní zkušenosti a projeví tvůrčího ducha. Navíc přichází do kolektivu, kde již zná minimálně jednoho spolupracovníka.

Jediný nedostatek interního doporučení je, že takto přijatých kandidátů je většinou málo. Tip jak rozšířit povědomí o získávání zaměstnání staronovým způsobem? Pokud spojíme dohromady interní doporučení a současnou dobu rozmachu sociálních sítí, nabízí se přímo otázka využití masových komunikačních médií. Ruku na srdce, kdo z nás ještě nemá profil na Facebooku, Twitteru, nebo LinkedInu? Sdílení životopisů a nabídek práce na sociálních sítích vede k neuvěřitelnému nárůstu potencionálních kandidátů ve stovkách procent! Vytvořením inzerátu přímo pro Facebook se mnohonásobně zkrátí čas pro získání vhodných uchazečů na danou pozici.

Nástroj, který propojuje interní doporučení se sociálními sítěmi již existuje i v České republice. Jmenuje se Jobote a vymysleli jej Tomáš Horáček, Václav Juchelka a Jason Bedore, tvůrčí osobnosti z Jihomoravského Inovačního Centra. Ti ve svém předchozím zaměstnání narazili na problém, jak jednoduše přeposlat pracovní inzerát svým kamarádům na Facebooku. Nástroj postupně začaly využívat firmy jako Dixons Retail, Air Bank, nebo Webnode.

Autoři

Obsah byl připraven ve spolupráci

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace