Jak hledat "chytré kreativce" ve stylu společnosti Google

Image Lab s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti Image Lab s.r.o.

Jak Google řídí talent? A lze o tom vůbec ještě říci něco překvapivého, co dosud neprošlo médii a co může pomoci i menším a méně úspěšným firmám? Tato otázka byla hlavním tématem zajímavého rozhovoru s bývalými vedoucími představiteli společnosti Google Ericem Schmidtem a Jonathanem Rosenbergem na serveru Harvard Business Review. Rozhovor se zaměřil na praktické lekce zveřejněné v nové knize s názvem How Google Works (Jak pracuje Google), v níž současný výkonný předseda a bývalý generální ředitel Eric Schmidt společně s bývalým viceprezidentem pro produkty Jonathanem Rosenbergem popisují své zkušenosti s desetiletím budování této přední internetové společnosti.

Dozvídáme se, že Google při vybírání a řízení talentů nesází jen na měření. „Systém, který jsme vybudovali dokáže najít výjimečný talent i v případě, kdy nesplňuje žádná pravidla,“ vysvětluje Eric Schmidt. Jonathan Rosenberg dodává, že důležité je nezaměřovat nábor a následný rozvoj na specialisty, ale na generalisty. Google nechce zaměstnance, kteří jen dělají svou práci dobře. Hledá a vychovává mnohostranně zaměřené zaměstnance, tzv. „smart creatives“. Zmiňuje také postup v duchu hesla „expand the aperture“ (rozšířit mezery). Ten se týká přijímání lidí, kteří chtějí dělat nové věci, ale jsou ve své současné pozici svázáni natolik, že nedostanou příležitost. V Googlu ji dostanou.

Nudu nebrat

Eric Schmidt dále vysvětluje, že manažer by se už při přijímacím pohovoru měl od uchazeče něco nového naučit. Pokud jej pohovor nudí a nevidí žádné nadšení, je to špatně. Uchazeče, který nadšení jen předstírá, lze snadno odhalit, když jej požádáte, aby popsal své zkušenosti s problémy, které nastaly při určitém projektu. Zaměstnanci, kteří jsou skutečně nadšeni pro svou práci, pak paradoxně snáze přijmou i skutečnost, že některé projekty jsou zkrátka neúspěšné a musejí skončit.

Lidé často namítají, že běžné firmy si nemohou dovolit to, co Google. S tím však Eric Schmidt a Jonathan Rosenberg nesouhlasí. Doporučení v jejich knize, která se týkají formování firemní kultury a strategického rozhodování, rozhodně nejsou jen pro nejbohatší softwarové firmy. Cestou inovací může jít každý.

Celý rozhovor si můžete poslechnout na http://blogs.hbr.org/2014/09/how-google-manages-talent/. K dispozici je i anglický přepis rozhovoru.

Která myšlenka pánů Schmidta a Rosenberga vás nejvíce oslovila?

Kniha:

SCHMIDT, Eric – ROSENBERG, Jonathan: How Google Works. New York: Grand Central Publishing, 2014. 304 s.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Předchozí články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace