Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn: 5 způsobů, jak najít ještě více kandidátů (5/7)

Josef kadlec, Recruitment Academy

Jsem tu zase pro všechny, kteří se chtějí zlepšit ve schopnostech využívat největší profesní sociální síť k hledání vhodných kandidátů. LinkedIn nás stále více a více omezuje v tom, do jaké míry můžeme neplacený (někdy i placený) LinkedIn účet využívat. Většina z vás určitě už narazila na tzv. Commercial Use Limit, který omezuje neplacený účet na určitý počet hledání v aktuálním měsíci. Když tohoto blíže nespecifikovaného počtu hledání dosáhnete, LinkedIn vám zobrazí pouze 3 nebo 4 výsledky hledání.

Ti z vás, kteří se zúčastnili nedávného webináře LinkedIn bez limitů, se měli možnost dozvědět, jak tyto limity obejít. Není to téma tohoto článku, ale pokud byste uvažovali o nějakém placeném LinkedIn účtu, radši mi informativně předem napište. Mnoho společností nás jako jediného oficiálního partnera LinkedInu v ČR zkontaktovalo s úmyslem nákupu některého z placených účtů právě z důvodu omezení tzv. Commercial Use Limitem. Pokud potřebujete od tohoto limitu odblokovat celý tým, za určitých podmínek se dá koupit účet pouze jeden. Řeknu vám případně více informací podle vaší individuální situace.

Ale teď zpět k tématu, kterým je vyhledávání na LinkedInu.

Pokud hledáte kandidáty na pozice s jasně specifikovanými hard skills (tj. těmi tvrdými dovednostmi), obecně moc neřešíte a hledáte přes Klíčová slova.

minulého a předminulého dílu víte, jak používat tzv. Boolean operátory, takže kdybyste hledali např. Ruby on Rails programátora, tak byste zadali asi něco jako toto:

Keywords: ruby OR RoR OR rails; Title: developer OR engineer OR coder OR programmer

Na tomto příkazu není moc co řešit, ale jedna věc přeci jen. A to ta, že díky specifikaci pozice se o dost relevantních kandidátů připravujete. Co když má nějaká programátorka pozici Ruby Girl. Nebo jiný programátor Ruby on Rails Ninja, Ruby specialista nebo prostě překlep Ruby Programer.

Jak tomuto zamezit, je nepoužívat explicitní zadávání pozice, ale použít vylučovací metody a vyřazovat pozice, které v hledání určitě nechci. Pak mám jistotu, že o nikoho nepřijdu. Ale to bylo jen tak mimo hru.

Co když máme ale pozici, kde žádný hard skill není?

  • Project Manager v automobilovém průmyslu
  • Key Account Manager ve farmacii
  • Team Leader v softwarovém vývoji
  • Sales Representative ve sportovním zboží
  • Project Coordinator v bankovnictví a finančních institucích
  • Manažer logistiky

Jak najít všechny možné kandidáty na tyto pozice?

1. Využití filtru Obor

Toto je možnost, po které pravděpodobně většina z vás sáhne jako po první. Nepočítám ty, kteří skončí u toho, že zadají do pozice např. manazer logistiky a tím skončí.

Kdybych hledal manažery logistiky přes obor, zadal bych asi následující příkaz:

Title: manager OR manger OR mamager OR PM; Industry: Logistics and Supply Chain

Do oboru logistiky by mohlo na LinkedInu patřit případně i více oborů jako např. Transportation/Trucking/Railroad. V tom případě vyberte klidně oborů více (viz obrázek).

Sice jsme dostali řádově více kandidátů než v případě zadání manažera logistiky do políčka Pozice, ale problém je, že jak už víme, vyhledávání na LinkedInu je řízeno kvalitou dat, kterou řídí sami uživatelé.

Máme jistotu, že se všichni kandidáti zařadili do správného oboru?

Mohly nastat dva případy. Za prvé má někdo prostě neaktuální obor. Dříve pracoval např. v banking sektoru a pak už si tuto položku neaktualizoval. Za druhé je zadání oboru někdy oprávněně nejednoznačné. Vezměte si manažera logistiky ve Škoda Auto. Zadá si obor Logistics and Supply Chain, a nebo Automotive?

Může obojí, a proto tímto hledáním nekončíme.

2. Hledání přes klíčová slova

I když žádné hard skills nemám, mohu políčko Klíčová slova využít, a eliminovat tak případy, kdy si hledaný člověk z jakéhokoliv důvodu vyplnil obor, který nemohu predikovat nebo by mi udělal moje hledání bez dostatečného zacílení.

Políčko s pozicí necháme stejné, obor žádný nevyplníme a do klíčových slov dáme např.:

logistics OR logistika OR “suply chain“ OR freight

Jakákoliv klíčová slova, která by nám výsledky s obecnými manažery zúžila na manažery v logistice. Samozřejmě s nějakou mírou pravděpodobnosti, řekněme 75 %. Při menší přesnosti už musíme přehazovat hodně odpadu.

Takový příkaz by vypadal tedy následovně.

Keywords: logistics OR logistika OR “suply chain“ OR freight; Title: manager OR manger OR mamager OR PM

Co když jsou ale na LinkedInu manažeři logistiky, kteří nemají na svém profilu žádné slovo, které by s logistikou souviselo?

Popojedem...

3. Cílení podle LinkedIn skupin

Indikátorem toho, že někdo pracuje v oboru logistika může být to, že je členem nějaké oborové skupiny. Jsou nějaké takové v logistice? Podívejme se.


Vidíme, že jich je dost a mají i hodně členů. Co nějaké české?

Vidíme, že i tady najdeme. Oborově zaměřená skupina s několika sty členy už nám dává smysl se do ní připojit.

Po tom, co vás v těchto skupinách administrátoři schválí (u uzavřených skupin), můžete udělat hledání, kde vyplníte opět pouze pozici a označíte, že chcete hledání omezit pouze na vybrané skupiny.

V neplaceném účtu můžete označit pouze jednu skupinu, takže pokud máte vybraných skupin více, musíte udělat více hledání. Pokud máte placený LinkedIn účet, můžete označit skupin více najednou.


Pozn.: Nejsem aktuálně v žádné logistické skupině, proto jsem označil např. skupinu Java Developers.

Čas jít dál.

4. Cílení kandidátů podle společnosti

Pokud kandidát nemá žádné relevantní klíčové slovo v profilu (a to ani v názvu společnosti), není v predikovatelném oboru a není ani v žádné oborové skupině, můžeme ho zacílit přes společnosti.

Nejdříve si uděláme seznam společností v logistice. Ten můžeme samozřejmě vytvořit i z veřejně dostupných zdrojů jako databáze firem, ale také i přímo v LinkedInu tak, že si vyhledáte termín logistics v LinkedIn společnostech a omezíte hledání na obor logistiky (případně i Transportation).

Pak můžete udělat hledání, kde budete hledat manažery přímo v těchto společnostech s předpokladem, že se logistikou zabývají a to např. takto:

A konečně poslední bod.

5. Cílení podle školy

V některých případech se vyplatí cílit podle vysoké školy. Na různých vysokých školách tu jsou dopravní fakulty. Je tu přímo i VSLG, Vysoká škola logistiky. Co si do políčka School (Škola) zadat např.

dopravni OR logistika OR logistiky OR VSLG

Celý příkaz by pak vypadal následovně:

Title: manager OR manger OR mamager; School: dopravni OR logistika OR logistiky OR VSLG


Závěrem. Je potřeba brát, že celá problematika je v tomto díle zjednodušená. Ve skutečnosti v hledání hraje roli ještě více proměnných. Neřešili jsme např. lokalitu. Každopádně pokud se vám podaří do své rutiny zařadit tyto praktiky, budete patřit už k těm elitnější recruiterům.

Pokud by vás zajímala tato problematika ještě podrobněji, neváhejte se přihlásit na některý z našich komplexních školení s certifikací, pod kterou se vám podepíše Jan Mühlfeit, Jan Bubeník, Milan Novák, Muriel Anton a já.

S akcí od HR News máte možnost mít druhou osobu zdarma. Pouze však pro registrace do 15. srpna!

Více informací o akci HR News na:

http://www.hrnews.cz/lidske-zdroje/personalni-marketing-id-148675/hr-news-dava-druhou-osobu-na-certifikaci-recruitment-academy-id-2469877

Budu se na vás těšit!

A příště už se vrhneme na kontaktování kandidátů a tzv. candidate attraction...

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace