Největší chyby e-learningu ve firmách

Ilustrační snímek

Řadu projektů online vzdělávání ve firmách provázejí tytéž chyby. Upozornil na to server elearningindustry.com. První a bohužel jednou z nejčastějších chyb je chybějící vymezení cíle, který má konkrétní projekt online vzdělávání splnit. Než se firma začne zabývat tím, jak by e-learning měl vypadat na obrazovce počítače, měla by vědět, jaké znalosti a dovednosti chce tímto způsobem rozvíjet a kteří zaměstnanci jsou cílovou skupinou. Pak je třeba předejít následujícím chybám.

1. Příliš mnoho informací najednou

Místo jednoho informačně přehuštěného kurzu připravujte raději více dílčích kurzů nebo modulů, které se budou věnovat vždy jednomu uzavřenému tématu. Uživatelé si tak jednotlivá témata mnohem lépe zapamatují.

2. Příliš mnoho textu

Příliš dlouhé textové pasáže v online kurzech zahlcují a nudí účastníky. Výsledkem je to, že si nedokáží zapamatovat nové informace. Pracujte proto více s grafickými prvky, které podtrhnou důležitost nových informací a zároveň rozdělí textové pasáže.

3. Nadbytečná grafika

I obrázků může být příliš. Všechny grafické prvky, které použijete, by měly mít jasný význam v rámci učení se novým věcem. Neměly by uživatele odvádět od tématu kurzu, ale naopak mu předávat sdělení, které chcete sdělit.

4. Chybějící příklady z praxe

Účastníci online kurzů by neměli jen načerpat teoretické informace, ale také vidět, jak je mohou použít v praxi. Předložte jim proto konkrétní příklady z firmy nebo každodenního života, které si mohou prakticky vyzkoušet.

5. Chybějící týmová cvičení

Online kurzy by měly být vybaveny chatem, diskusními skupinami a dalšími nástroji pro komunikaci mezi účastníky. Měly by zahrnovat také virtuální týmová cvičení, aby si účastníci mohli nové věci hned vyzkoušet.

6. Zastaralý vzdělávací obsah

Obsah kurzů by samozřejmě měl být aktuální, a to včetně vložených odkazů. Pravidelně proto kontrolujte aktuálnost informací, které učíte a doplňujte obsah podle nejnovějšího vývoje daného oboru.

7. Chybějící zvuk

Nenuťte uživatele, aby si pouze četli vámi poskytované informace. Zapojte hlasové nahrávky a hudbu, které učení zpříjemní. V dnešní době vám nic nebrání ani v použití videa, které může být v řadě případů názornější než jen text a obrázky.

8. Chybějící měření výsledků

Každý vzdělávací projekt by měl zahrnovat měření výsledků. S tím je třeba počítat již na začátku a sestavovat podle toho jednotlivé kurzy. V případě e-lerningu se nabízejí online testy nebo přezkušování v pravidelných intervalech po ukončení kurzů. Jak chcete bez měření zjistit, zda je váš projekt online vzdělávání úspěšný a v čem se může zlepšit?

-kk-

Zdroj: eLearning Industry - online komunita profesionálů z oblasti e-learningu
Zobrazit přehled článků ze zdroje eLearning Industry