10 důvodů pro lepší firemní kulturu

Image Lab s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti Image Lab s.r.o.

Proč se na seznamech neoblíbenějších zaměstnavatelů, nejlepších poskytovatelů zákaznických služeb a nejziskovějších firem ve svém oboru objevují stále tytéž společnosti? Profesoři Harvard Business School Jim Heskett a Earl Sasser vysvětlují ve své nové knize The Ownership Quotient, že odpovědí je silná, přizpůsobivá kultura, která podporuje inovace, produktivitu a pocit vlastnictví mezi zaměstnanci i zákazníky.

Jak ale mohou manažeři takovou kulturu vytvořit? A proč by se o to měli snažit?

- Vůdcovství je základem kodifikace a udržení organizačního účelu, hodnot a vize. Vůdcové proto musejí jít příkladem tím, že budou ztělesňovat prvky takové kultury: hodnoty, chování, měřítka a jednání.

- Aby mohla být kultura hodnotná, musíte do ní investovat. Organizační normy a hodnoty se nevytvářejí mluvením, ale jednáním a týmovým učením.

- Zaměstnanci na všech úrovních by měli vnímat firemní kulturu a hodnotit ji. Jakožto „majitelé“ by měli posuzovat manažerská rozhodnutí ohledně náboru zaměstnanců, odměňování, povyšování i propouštění.

- Organizace s jasně kodifikovanou kulturou si mohou užívat výhod nižších nákladů na pracovní sílu, protože bývají oblíbenými zaměstnavateli a jsou známé mezi potenciálními zaměstnanci.

- Tyto organizace se také těší vysoké loajalitě zaměstnanců a zákazníků, protože dokáží efektivně odstraňovat neefektivní chování.

- Provozní strategie založená na silné efektivní kultuře pomáhá vybírat potenciální zákazníky.

- Výsledek toho je, že „ti nejlepší slouží těm nejlepším“.

- Kulturu je třeba pečlivě řídit tak, aby nevedla k rozvoji dogmatického kultu, který nemá kapacitu pro změny.

- Organizace se silnou a přizpůsobivou kulturou podporují efektivní nástupnictví vůdců. Kultura připravuje nástupce a zjednodušuje jejich postup.

- Kultura se může i zkazit. Důvody zahrnují samotný úspěch, ztrátu zvědavosti a zájmu o změny, vítězství kultury nad výkonností, selhání vůdců, přerušení konzistentní komunikace apod.

-kk-

Zdroj: HBS Working Knowledge - kolekce nejnovějších manažerských trendů z Harvard Business School

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace