5 tipů, jak si vybrat dobrou 360º zpětnou vazbu podle podoby výstupních zpráv

Barbora Meixnerová, Pavel Wieser, Spolupráce s.r.o.
  • Umíte si vybrat report vyhovující vašim potřebám?
  • Poznáte, který je pro vás ten nejlepší, a víte, čeho si všímat?
  • Přinášíme vám několik tipů, které by vám měly pomoct.

S výstupní zprávou přijde do styku každý hodnocený účastník 360º zpětné vazby (360ºZV) a její kvalita ovlivní mj. motivaci účastníků s výsledky pracovat, konstruktivní interpretaci výsledků i celkové přijetí zpětné vazby.

Při naší analýze jsme našli více než 40 subjektů nabízejících na českém trhu 360ºZV. Většinou vám na vyžádání zašlou ukázkový report. Podívali jsme se na 5 českých a 8 zahraničních online volně dostupných reportů, které se od sebe navzájem lišily strukturováním dat, ale i tím, která data hodnoceným osobám poskytovaly.

A nyní těch 5 tipů.

Dobrá výstupní zpráva je když:

1. Obsahuje vysvětlivky

Např. co je St.Dev.? Pokud zpráva pracuje se směrodatnými odchylkami měření (St.Dev.), měla by čtenáři vysvětlit, co to je a přibližně jak velká odchylka by už mohla být statisticky významná. I další termíny, které když jsou použity, vyžadují vysvětlení, například: percentil, norma…

2. Nenutí listovat zprávou tam a zpět

Hodnocený často pracuje s jednou tabulkou či oddílem zprávy delší dobu. Každá stránka by proto měla obsahovat základní vysvětlivky, které jsou třeba k přesnému porozumění  obsahu. Například u číselných hodnot je užitečné uvádět, podle kterého klíče byly kódovány, čili jaká byla použita hodnotící škála.

Ukázka dobré tabulky:

 

3. Řídí se tím, že méně je více

Není důležité, co všechno chci hodnocenému ve zprávě sdělit. Důležité je to, co si hodnocený potřebuje přečíst, aby ho zpráva podnítila, inspirovala a vedla k přemýšlení.

Hodnoceného by nemělo vyděsit, kolik na něj najednou ve zprávě vyskočí čísel, šipek, popisků, desetinných čárek apod. Lépe bývají účastníky přijímány ty zprávy, které je výsledky provedou postupně, jako příběhem.

Zpráva by také neměla předkládat pouhý přehled dat. Pro hodnoceného je komfortnější, když jsou zvýrazněny zajímavé hodnoty z měření – např. 5 nejlépe ohodnocených položek dotazníku.

4. Obsahuje návod pro základní práci s výsledky

Dostane hodnocený svou zprávu s předstihem volně k dispozici, nebo s ní bude poprvé pracovat až za asistence konzultanta, kouče apod.? Pokud je domluveno, že hodnocený s výsledky sám užitečně naloží, je o to důležitější, aby zpráva základní návod obsahovala. Zeptejte se, jak toto řeší váš dodavatel 360ºZV (je možné, že poskytuje nějaký extra manuál, a proto zpráva návod neobsahuje).

Určitě se ale nelze odvolávat na to, že účastníci před zahájením projektu absolvovali úvodní workshop, kde jim bylo vysvětleno, jak s výsledky zacházet. Mezi workshopem a vygenerováním výstupních zpráv může být i jeden měsíc rozestup, což spolehlivě stačí na to, aby se instrukce z workshopu vytratily z povědomí účastníků.

Vhodné jsou i podnětové otázky, které mohou hodnocenému pomoci s výsledky lépe pracovat.

5. Usnadňuje orientaci, např. užitím vhodných barev

Jsou v grafech užity barvy, které podporují srozumitelnost?

Příklad vlevo uvádí nešikovné barevné rozlišování různých skupin hodnotitelů. Je pravděpodobné, že po vytištění na papír budou barvy ještě hůř rozlišitelné.

Příklad vpravo je návrhem, jak lépe využít barevné rozlišování.

 

Přehledná a uživatelsky přátelská výstupní zpráva je jedním z faktorů úspěšné 360ºZV. Doporučujeme vám zohlednit podobu a obsah reportů při výběru vašeho dodavatele 360ºZV.

Dnes jsme se podívali na to, jak si vybrat „nádobu“.

Příště vám ukážeme, jak ji naplnit, čili jak vybrat kompetence a položky do dotazníku 360ºZV.

Autoři

Obsah byl připraven ve spolupráci

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace