HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Chovat se jako muž se ženám nevyplatí

Pavla Helclová, senior konzultantka Hay Group

Výkonné manažerky by neměly ignorovat svou „ženskou stránku“. Chovat se jako muž se ženám nemusí vyplatit: pokud žena používá jen převážně mužské styly vedení, úspěch není zaručen. To v posledním průzkumu zjistila mezinárodní poradenská společnost Hay Group.

Tradiční rada pro ženy hledající vstup do manažerského světa byla doposud jednoduchá: chovat se jako muž. Koneckonců argument byl - a v mnoha organizacích stále je - že byznys je pánský klub a žena by tedy měla hrát podle jeho pravidel. Mnoho žen již ale zjistilo, že takový přístup zdaleka není zaručenou cestou k úspěchu,“ komentuje výsledky průzkumu Pavla Helclová, senior konzultantka Hay Group.

Hay Group studovala 45 velmi úspěšných manažerek, které ve svých organizacích dosáhly vedoucí pozice (prezidentku divize, senior vice-prezidentku, vice-prezidentku), spolu se 44 úspěšnými muži na vedoucích pozicích a 34 méně úspěšnými ženami. Všichni byli z velkých firem, většinou z největších společností Fortune 500, včetně například PepsiCo, IBM, Unilever nebo Prudential.

Každá skupina byla zkoumána z hlediska stylů řízení, tak jak uvedli jejich přímí podřízení. Jejich úspěchy na pozici lídrů byly stanoveny na základě nominací od jejich organizací a tvrdých měřítek výkonu, jakými byly například prodej, ziskovost a plnění obchodních závazků. Jejich úspěch byl rovněž stanoven prostřednictvím průzkumu podnikového klimatu měřícího šest faktorů týmového prostředí, které převážně vytváří jeho lídr, a které pohání jeho výkon: flexibilita, zodpovědnost, standardy, odměny, jasnost a oddanost týmu.

Průzkum ukazuje, že nejúspěšnější manažerky nepoužívají jen mužské přístupy, ale spíš směs mužských i ženských stylů řízení. Vědí, kdy být direktivní, vizionářské a kdy jít příkladem – což je běžně považováno za „mužské“ styly. Ale také vědí, kdy zapojit pečování o druhé a zahrnout je do dění – v obou případech spíše „ženské“ styly. „V důsledku toho vytvářejí lepší a výkonnější pracovní klima než jejich mužské protějšky. Zkrátka, nejlepší lídři – ať muži nebo ženy - nepoužívají pouze ten styl, který jim nejvíce vyhovuje, ale spíše volí styl, který se nejlépe hodí pro situaci a vedenou osobu,“ komentuje Helclová.

Studie Hay Group zjistila, že:

  • vynikající manažerky používaly „ženské“ styly dvakrát častěji než muži;

  • tyto ženy také často používaly „mužské“ styly řízení (direktivní, vizionářský a styl udávající tempo);

  • vynikající manažerky vytvářely pro týmy nebo obchodní jednotky, které vedly, silnější klima než úspěšní muži a méně úspěšné ženy;

  • průměrné nebo méně úspěšné manažerky se spoléhaly především na „mužské“ styly řízení a vytvářely nejslabší klima ze všech tří skupin.

Kromě zboření mýtů jako „muži jsou lepší vůdci" a „ženy by měly vést jako muži" studie zároveň poukazuje i na některé skutečnosti týkající se efektivního řízení:

  1. Manažerky a ženy ve vedoucích rolích by si sice měly osvojit typicky mužské vedoucí chování, ale neměly by ignorovat své ženské styly řízení.

  2. Manažeři a muži ve vedoucích rolích by měli do svého repertoáru zahrnovat více typicky ženských stylů řízení.

  3. Bez ohledu na jejich pohlaví, nejlepší lídři používají širokou škálu stylů a chování k motivaci lidí a k řízení výkonu.

  4. Nejlepší vůdci - muži i ženy - nepoužívají pouze ten styl, který jim nejvíce vyhovuje, ale spíše volí styl, který se nejlépe hodí pro situace a pro osoby, které vedou.

 Šest nejefektivnějších stylů řízení

  • Direktivní styl: důraz na okamžité plnění úkolů ze strany zaměstnanců

  • Vizionářský styl: důraz na poskytování dlouhodobé vize a vedení

  • Harmonizační: důraz na vytváření harmonických vztahů

  • Demokratický: důraz na skupinovém konsensu a vytváření nových nápadů

  • Styl udávající tempo: důraz na plnění úkolů dle vysokého standardu

  • Koučovací styl: důraz na profesní růst zaměstnanců

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace