HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Firemní kultura jako katalyzátor změn

IMAGE LAB s. r. o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti IMAGE LAB s. r. o.

Dosažení správné kultury je v řadě průzkumů identifikováno jako zásadní, přesto je kulturu těžké definovat a vedou se spory ohledně jejího měření, rozvoje a změny.

Přínos kulturních programů je často přehlížen stejně jako jejich schopnost motivovat lidi, aby oslovovali a měnili vlastnosti organizace. V takových programech mohou vznikat zaměstnanecká fóra, kde se mohou probírat záležitosti, které ovlivňují úspěch firmy a fungovat jako katalyzátor pro změny, které by zvýšily produktivitu.

Vyviňte vlastní strategii

Logické je začít uvědoměním si, kde po stránce firemní kultury stojíme dnes. Po rozboru, doporučení a zanesení změn by proces neměl být ukončen, nýbrž by měl být podrobován pravidelným ročním nebo dvouročním kontrolám.

Měření kultury

Používejte nástroje, které dokáží kvantitativně měřit kulturu firmy identifikací chování a názorů zaměstnanců. Klaďte důraz na následující kritéria:

- Hovoří váš nástroj jasně a přímo? Občas má autor pocit, že na to, aby člověk pochopil některé produkty, je třeba doktorát z psychologie.

- Důvěryhodnost celého programu se zvýší, pokud je možno načrtnout statistickou linku mezi kulturními rysy a firemními výsledky, jako jsou ziskovost, inovace, podíl na trhu a spokojenost zákazníků a zaměstnanců.

- Kolik vás to bude stát? Diagnostické nástroje jsou obvykle průzkumy formou dotazníků, které jsou účtovány sazbou „za uživatele“. Průzkum v celé organizaci není ze statistického hlediska vždy nutný, ale někdy může být výhodný.

Kvalita i kvantita

Dotazník vám podá kvantitativní data, skutečná hodnota ale přichází z využívání kvalitativních metod. Například důkladnější zkoumání názorů vzorku zaměstnanců.

K jádru věci

Rozbor těchto dat je náročný, neboť jejich přehršel může svádět k „přeanalyzování“ minoritních záležitostí. Zaměřte se nejprve raději na dvě nebo tři klíčové oblasti, které mají největší vliv na výkon firmy.

Pro zjištění hlavních příčin vysledovaného chování existuje řada dobře definovaných technik. Základem všech těchto technik bývá zvážení příčin a dopadu. Pokud se objevuje určité chování, položte si otázku, proč se tak děje. Když si odpovíte, ptejte se znovu dokud neidentifikujete jádro věci.

Komunikujte

Každý program přinese očekávání následných akcí. Je nezbytné, aby byly včas a efektivně tlumočeny předběžné i komplexní výsledky. Okamžitá zpětná vazba pomůže vybudovat důvěru ve vedení a ochotu ke změnám.

Zapojte zaměstnance

Měli byste vyzvat jednotlivá oddělení, aby si přivlastnila alespoň částečnou zodpovědnost za lokální změny. Zapojení lidí na všech úrovních zajistí větší úspěšnost a efektivitu programu.

Sledujte pokroky a výhody

Umístěním důležitosti firemní kultury na přední příčku se může otevřít smysluplný dialog o chování na pracovišti, změn systémů a procesů, transformaci školení, rozvoji programů nebo dokonce způsobu, jakým firma komunikuje s klienty.

-av-
Zdroj: People Management - přední britský magazín o řízení lidských zdrojů

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace