HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Flexi - Cool & Sexy?

Martin Ruman, Odyssey Network

„Slunce. Žvýkačka. Zábava. Efektivita. Pohoda. Strašidlo. Svoboda. Odpovědnost. Chaos. Budoucnost. Nizozemí. Trend. Průser. Výhoda.”

To všechno a ještě více jsou příklady první asociace skutečných lidí ze skutečných firem na termín flexibilní formy práce”. O tématu se píše všude, kam se podíváte a většina velkých korporací ho má na seznamu obtížných věcí k řešení (nejspíše hned někde vedle diverzity a performance managementu).

Tento článek má proto ambici nabídnout čtenáři, místo omílaných statistik a obecných pravd, reportážní destilát reálných praktických zkušeností s hledáním a laděním flexibilních forem práce v ČR, o které se podělili účastníci tematického workshopu Flexi - Cool & Sexy?” pořádaného komunitou Hnutí zaHRádkářů 11. 4. 2014.

Petr Skondrojanis, zakladatel portálů flexibilni.cz a hrkavarna.cz a známý HR dobrodruh, na úvod nastavil laťku naléhavosti problému shrnutím tvrdých fakt z pracovního trhu:

    • podíl flexibilních / částečných pracovních úvazků tvoří v ČR 5 %

    • průměr EU je 19 % a např. Německu, Rakousku, Velké Británii a (samozřejmě) v Nizozemí šplhá tato hodnota i nad 20 %.

Přidal k tomu empiricky doložený dojem, že v našich luzích a hájích zatím panuje velmi malá připravenost fungovat na bázi otevřenosti a důvěry vyvážené osobní odpovědností nejen u firem jako celků, ale právě na straně zaměstnanců, pro něž by přitom větší volnost měla znamenat naplňování přirozené potřeby.

Pro další příspěvky a související diskuse jsme tak hned získali extra motivaci ukázat, co všechno se již kde daří a dá se sdílet jako inspirace a možná zárodek „dobré praxe”.

Rukavici zvedly dámy z HR týmu Skupiny RWE - Barbora Urbanová a Hana Slepičková se po návratech z mateřských dovolených postupně dopracovaly k milimetrově vyladěnému sdílenému úvazku, a to hlavně díky vlastní iniciativě, otevřenosti a poctivé práci na vzájemné důvěře. Cestu s nimi prošlapávala jejich manažerka Erika Vorlová - bez jejího odhodlání a pochopení pro individuální potřeby by dnes v RWE takovou ukázkovou success story a zásobárnu rad nad zlato těžko hledali.

    • Společná odpovědnost nefunguje. Bez důvěry a otevřenosti k druhému to nejde.”

    • Půl úvazek + půl úvazek > 1 úvazek, jednoznačně.”

Pod kotlem ještě řádně přitopil Lukáš Brzák, Cisco Systems - „mimozemšťan z home officu”, jak sám sebe tituloval. Názorně demonstroval, jak technologie pro vzdálenou spolupráci již dnes těm, pro něž je to přirozená potřeba, umožňují naprosto komfortně a efektivně pracovat a dokonce i budovat a rozvíjet tým doslova odkudkoli, kde se dá nalézt klidný kout a připojení k internetu.

    • Práce je to, co dělám, ne místo, kam chodím”, zněla dopolední mantra důsledného sebeřízení.

    • Kdo zvládá špičkově řídit svou osobní produktivitu, má ve flexibilním prostředí kvalitu svého života plně ve svých rukou.

Aneta Steiglová a Tomáš Doležel z Telefónica CR pak vykroužili elegantní slalom mezi řešením specifických potřeb vracejících se maminek, stážujících studentů, back office oddělení pilotně pracujícího komplet z domova a obchodníků sdílejících pracovní místa.

    • Po třech měsících má vlastní projekt až 60 % studentů, kteří u nás na part time při studiu pracují.”

    • Pracující maminky podporujeme finančním příspěvkem, který je vyplácen až do dvou let věku dítěte."

No a následně už propukla diskuse, v níž zazvonila řádka pěkných aha-momentů. Shrňme si je, jak se na na Poradnu sluší, do několika praktických tipů. Zaručené asi nebudou, ale můžete si být jisti, že jejich autoři si cestou k nim už za vás párkrát ústa nabili:

1. HR nástroje a procesy samy o sobě moc neřeší.
Vždy zkoumejte, jak je nejlépe využít pro konkrétní lidi a situace. Nezamotejte se do „sociální spravedlnosti” (všechno všem nefunguje) a pracujte s reálnými potřebami a organickou poptávkou zevnitř firmy.

2. Propojujte generace.
Zdaleka ne všichni živí lidé jako by vypadli z těch pěkně barevných infografik, paušalizujících motivace a potřeby podle ročníku narození.

3. Když vám něco zafunguje, chlubte se.
A jděte zbytku firmy příkladem („success stories”).

4. Milujte technologie.
Online komunikace, kolaborace a project management je tu po ruce, kdykoli, pro všechny. Jen nezapomínejte, že co do uživatelské náročnosti, nesmí stát lidem v cestě.

5. Suplujte stát.
Například finančním příspěvkem pro vracející se maminky. Že je to vlastně na hlavu? Trochu je - tak v rámci svých zaměstnavatelských možností vyvíjejte tlak na volené zástupce, aby ta cesta k případným 20 % podílu flexi práce nemusela být až tak zbytečně trnitá.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace