HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Jak řešit konflikty při prosazování zněm

Pro vůdce, kteří řídí neustálé změny, jsou konflikty s lidmi denním chlebem. Pokud je však nedokáží správně řešit, zvyšují napětí ve vztazích ve svém okolí, což může připravit o čas, energii a produktivitu i ty nejlepší týmy. Ke konfliktům je třeba přistupovat pozitivně, aby mohly být účinnými katalyzátory změn. Vypořádat se s každým konfliktem perfektně je nemožné, přesto existuje několik obecných zásad, jichž byste se měli držet.

- Mluvte s lidmi, nikoli o nich. Přímé řešení konfliktu může být nepříjemné, předchází však dohadování a odporu, který vzniká při nepřímém řešení. Načasování, takt a odstup budou vždy hrát svoji roli, ujistěte se však, že řešíte konflikty vždy tváří v tvář.

- Nabízejte řešení, nikoli útěk od problému. Řada z nás se od dětství učila vyhýbat konfliktům a často tápe mezi tím, jak se vyrovnat s neřešenými problémy a pocitem viny z toho, že je neřeší. Toto tápání však zbytečně okrádá o čas a energii a může se negativně podepsat na morálce a fluktuaci zaměstnanců. Naučte se problémům nevyhýbat a řešit je co nejdříve po tom, jak se objeví.

- Komunikujte o budoucím řešení problémů, nehledejte viníky. Váš komunikační styl by měl jasně dávat najevo, že nechcete na někoho ukazovat prstem, ale dosáhnout efektivních změn. Chcete výsledky, nikoli nepřátele s touhou po odplatě.

- Řešte problémy, nikoli osobnosti. Je mnohem jednodušší kritizovat druhé než se postavit skutečným problémům. Buďte asertivní, ale uznejte právo druhých na vlastní názory a hodnoty. Soustřeďte se na společné hledání řešení, nikoli osočování.

- Uznávejte a využívejte odpor. Snaha o zastrašování nebo jiný způsob uhýbání před kritikou jen posílí odpor vůči změnám, kterých chcete dosáhnout. Zajímejte se naopak o důvody odporu a volejte po specifických návrzích řešení. Pokud bude kritika ve velké míře pokračovat i potom, měli byste se zamyslet nad tím, jestli skutečně máte pravdu.

- Poskytujte dostatečnou péči. Vyhýbejte se označením, která vám slouží jako výmluva k tomu, abyste se nepostavili problému čelem (např. že jsou zaměstnanci příliš citliví, příliš mladí nebo staří, mají důležité kontakty apod.). Naopak přistupujte ke všem stejně.

- Nevytvářejte si nepřátele. Vyhýbejte se vztahům fungujícím jen na bázi slušné lhostejnosti či negativních interakcí. V takovém případě nelze očekávat nic jiného než polarizaci a nepřátelský vztah. I ti nejproblémovější lidé dokáží spolupracovat. Nehledejte v nich to nejhorší, ale to nejlepší.

- Budujte pozitivní cesty pro problémové zaměstnance. Abraham Lincoln jednou údajně řekl: „Toho muže nemám rád. Musím se s ním lépe seznámit.“ Důvěru vybudujete jen na základě pozitivních kontaktů. Spolupracujte na společné záležitosti a hledejte společné myšlenky.

-kk-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace