Kdy etiketa otevírá dveře v businessu?

Jedině tehdy, když se nám její pravidla dostanou tzv. pod kůži, kdy je dokážeme automaticky uplatňovat v praxi. Pokud se nemusíme stresovat tím, jak se správně chovat, pak se můžeme více soustředit na samotný obsah obchodního jednání.

Když uvážíme, že až 40 % obchodního úspěchu je v dnešní době tvořeno prohlubováním neformálních vztahů s klienty, tak se ovládání společenského protokolu vyplácí. Abychom se nedostali do role „Světáků“, je lépe začít s několika málo pravidly a ta si důkladně zažít.

Zrada společenských pravidel totiž spočívá v tom, že na první pohled vypadají jednoduše. Každý si snadno zapamatuje např. pravidlo pravé ruky. Ano, společensky významnější osobu máme mít po pravé straně, ale co když pak v praxi kráčíme se dvěma páry, nebo u stolu potřebujeme usadit vedle hostitele dva zdánlivě stejně významné hosty/klienty?

Začněme postupně, od pravidel obyčejné obchodní schůzky:

1. Jakou formu setkání a čas zvolit?

Snídaně je výborná a oblíbená varianta, protože našim klientům nenaruší celý den. Obchod společně projednáme ráno a nejpozději před polednem se můžeme ve svých kancelářích věnovat dalším záležitostem.

Ne vždy si už ale uvědomujeme, že nejen snídaně, ale také brunch, má oproti obědu a případně večeři, ještě další výhodu. Můžeme totiž společné obchodní téma otevřít již na začátku setkání. Pro oběd a večeři má etiketa pravidla přísnější – obchodní konverzace může začít nejdříve po hlavním chodu.

2. Jak se obléci?

S neformální snídaní a brunchem souvisí také méně formální oblečení, které působí dobře v situacích, kdy potřebujeme s klientem prohloubit vztah do neformální roviny a posílit důvěru.

Místo opakování faktu, že neformální neznamená např. pohorky, raději něco málo z psychologie barev: zatímco velké barevné kontrasty, typicky černá a bílá, podporují naši autoritu, upevňují naši pozici a zároveň zvětšují odstup, tak barvy tón v tónu, zejména přírodní zemité odstíny, působí přátelsky a lépe se hodí pro vytvoření neformálního vztahu. Ideální barevnou kombinací pro posílení dojmu profesionality a zároveň otevřenosti je modrá a béžová, případně písková, spojení námořnické modré a velbloudí srsti apod. Volba odstínů už záleží na tom, jaký jsme barevný typ.

3. Jaký zvolit zasedací pořádek?

Pokud klienta do restaurace zveme my, je vše na nás. Měli bychom být na místě dříve, hosta uvést, restauraci znát, nebo předem zjistit detaily, abychom mohli klienta informovat, doporučit mu pokrmy atd.

Při všech příležitostech usadíme společensky významnější osobu, v tomto případě svého klienta, zády ke stěně, s možností pohledu do místnosti.

Pozor, mnohdy bezděčně při čekání na klienta zaujmeme toto nejčestnější místo, protože svého hosta tak máme možnost lépe vyhlížet.

4. Jak se přivítat s klientem, jak to bude s představováním?

To všichni víme! Jistě? A co když se např. za stranu klienta i za naši setkáme ve více osobách? Stačí znát jednoduchou teorii, nebo nás praxe může postavit před další otázky? Pak už by jisté bylo jen to, že odpovědi na ně by se sem tentokrát už nevešly…

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace