Přehlížet konflikty se nevyplácí

Konflikty jsou součástí pracovišť, není však možné čekat, že se zázračně vyřeší samy. Budete-li je ignorovat, naopak se ještě zhorší. Cokoli, co rozvrací pracoviště, podepisuje se na produktivitě a představuje ohrožení ostatních zaměstnanců, je třeba řešit.

- Snažte se pochopit situaci. Situace jsou většinou ve skutečnosti jiné, než se zdají na první pohled. Nemusejí ani odpovídat tomu, jak je popisují druzí. Než tedy začnete řešit jakýkoli konflikt, prověřte obě strany.

- Uznejte existenci problému. Uvědomte si, že problém, který se zprvu zdá malý, může přerůst v zásadní záležitost. Schopnost uznat frustraci a znepokojení je velmi důležitým krokem na cestě k vyřešení konfliktu.

- Buďte trpěliví. Vzpomeňte na přísloví „práce kvapná málo platná". Najděte si dostatek času k vyhodnocení všech informací. Příliš rychlé rozhodnutí může udělat více škody než užitku.

- Vyvarujte se nátlaku a zastrašování. Výbuchy emocí problémy nevyřeší. Krátkodobě to tak sice může vypadat, dlouhodobé řešení to však není. Když se pak problém opět dostane na světlo, budete muset řešit nejen původní konflikt, ale i pocity rozhořčení, které mezi tím posílily.

- Soustřeďte se na problém, ne člověka. V první řadě se soustřeďte na identifikování a vyřešení konfliktu. Teprve pokud, po pečlivé analýze, zjistíte, že problém je skutečně v člověku, zaměřte se přímo na něj.

- Zaveďte pravidla. Než svoláte formální schůzku mezi zaměstnanci, zajistěte, aby se obě strany shodly na základních pravidlech. Vyzvěte dotyčné zaměstnance, aby se v klidu vyjádřili a vyslechli pohled druhé strany. Zdůrazněte, že v případě porušení pravidel schůzku ukončíte.

- Udržujte otevřenou komunikaci. Cílem řešení konfliktů je přimět obě strany, aby si problém řešily mezi sebou. Umožněte jim vyjádřit se a snažte se společně hledat skutečné příčiny konfliktů.

- Jednejte rozhodně. Po shromáždění informací, rozmluvě se zainteresovanými a zhodnocení všech okolností se rozhodněte a jednejte. Nenechávejte záležitost bez řešení. Přílišné otálení by mohlo poškodit vaši důvěryhodnost. Ne každý musí s vaším rozhodnutím souhlasit, alespoň však jasně uvidí, kde stojíte.

-kk-

Zdroj: Business Know-How - americký server věnovaný různým aspektům řízení malých podniků
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace