Proč máme ve firmě sociální síť? Lépe se domluvíme

Michal Martoch

„Sociální síť ve firmě? My máme Yammer.“ Takhle dnes odpoví naprostá většina amerických společností z žebříčku Fortune500. V českých firmách dostanete spíše odpověď: „Sociální síť nemáme. Proč?“ Odpověď na tuto otázku se pokusíme najít v konkrétních zkušenostech našich společností, které právě Yammer už nějakou dobu s úspěchem používají.

Trochu moc úspěšné batole

Yammer sotva odrostl batolecímu věku. Teprve čtyři roky funguje jako veřejná služba a za tu dobu si ho oblíbilo přes 5 milionů uživatelů ve více než 200 tisících firmách po celém světě. Navíc se k němu hlásí okolo 85 % amerických společností s nejvyšším obratem ze žebříčku Fortune500. Za svou oblibu vděčí dvěma důležitým vlastnostem. Zaprvé se výrazně podobá celosvětově rozšířenému Facebooku a zadruhé je zdarma – tedy alespoň jeho základní funkce, se kterými si ale zejména menší firmy mohou bohatě vystačit. Mezi tyto funkce patří známé přidávání příspěvků, komentování, „lajkování“, sdílení dokumentů, vytváření vlastní wiki nebo rozdělení firemní komunikace do skupin.

Přesto zatím mezi českými firmami nejsou firemní sociální sítě vůbec běžné. Oslovili jsme přes desítku českých firem z žebříčku Czech Top 100 a k používání komunitní sítě se přihlásilo jen pár výjimek. Většinou firmy používají „tradičnější“ způsoby interní komunikace, jakou je například chat nebo interní web. „Vnitrofiremní komunitní síť v RWE nevyužíváme a momentálně ani neuvažujeme o jejím zavádění. Naším hlavním nástrojem interní online komunikace je propracovaný intranetový portál,“ uvádí například Pavel Grochál, Specialista pro vztahy s médii z RWE Transgas.

Když má firma více poboček

Yammer samozřejmě není jediným řešením interní sociální sítě. Ještě před ním byla například na trh vypuštěna podobná aplikace MangoApps a současně s ním pak světlo světa spatřilo podobné řešení od společnosti Jive či známý Chatter od Salesforce.com. Pro firemní účely lze také s úspěchem využít jinak veřejnou síť Google+. Tyto aplikace se zatím nejlépe usídlily ve firmách, které potřebují řešit problémy na dálku. Buď přímo podporují práci na dálku anebo mají například více poboček. K takovým společnostem patří třeba internetové knihkupectví Martinus.cz. Toto knihkupectví používá Yammer už dva roky a protože má celkem sedm poboček na různých místech, dostane se Yammer ke slovu poměrně často. „Hlavní přínos pro nás vidíme ve sdílení informací mezi jednotlivými knihkupectvími,“ vysvětluje manažer Martinus.cz Martin Štrba.

Firma zapojila do své sociální sítě více než 40 zaměstnanců ve 26 skupinách. Toto členění má své praktické důvody. „Jednotlivé příspěvky zařazujeme do skupin a přidáváme jim témata, čímž se nám daří udržovat přehlednost komunikace,“ popisuje Štrba. Martinus.cz ale nevyužívá Yammer jen k informování zaměstnanců – jeho výhody se ukazují hlavně tam, kde firma potřebuje řešit problémy ve skupině, aniž by přitom musela složitě organizovat společná setkání. „Pomocí Yammeru například zapojujeme kolegy do některých rozhodnutí nebo zjišťujeme jejich názor,“ vypočítává Martin Štrba další možnosti. Při zavádění Yammeru se přitom firma nesetkala s velkými potížemi.

Nechci a nepotřebuju: jak překonat odpor

Problémy ale nastat mohou. Setkala se s nimi například poradenská firma Idealine Solutions. Ta používá Yammer od loňského roku. A protože všech 12 spolupracovníků pracuje na dálku, Yammer je pro ni dnes už nezbytným nástrojem každodenní komunikace. Při zavádění Yammeru nejprve narazila u některých kolegů na logický odpor. Proč by se měli učit pracovat s novým nástrojem, když ho až dosud nepotřebovali? „Původně jsem Yammer odmítl používat, protože nejsem ani na Facebooku,“ vysvětluje konzultant David Skála. Po čase nicméně svůj názor změnil: „Po několika týdnech, kdy mi kolegové přes Yammer poslali několik zpráv, jsem ho vyzkoušel. Nakonec jsem si na něj přeci jen zvykl a teď mám v prohlížeči okno s Yammerem pořád otevřené,“ popisuje Skála.

Všichni zaměstnanci ovšem nemusí být zdaleka tak flexibilní. Jsou i lidé, kteří mají vyložený odpor k sociálním sítím typu Facebook a očekávat od nich nadšení z Yammeru by bylo naivní. Další skupinou lidí, u kterých spíše nečekejte velkou ochotu pracovat se sociální sítí, jsou pracovníci starší čtyřiceti let. To jsou faktory, se kterými je třeba počítat. Úspěšná sociální síť totiž může fungovat jen na bázi dobrovolnosti.

K potížím navíc může dojít, i když už sociální síť běží dobře a všichni ji používají celkem rádi. Vzhledem k objemu komunikace se například může stát, že jedno vlákno obsahuje i několik desítek příspěvků a účastníci diskuse se pak v konverzaci začnou ztrácet. Takže i když zavedení sociální sítě může u menší firmy trvat třeba jen pár měsíců, i nadále se budou mít co učit.

Nebylo by také úplně na místě tvrdit, že Yammer nemá žádné nedostatky. I když na rozdíl od jiných firemních sociálních sítí nabízí svým uživatelům své rozhraní v češtině, právě ta občas pokulhává a není na ni úplný spoleh. Zatím ani nemůžete od Yammeru čekat hezkou českou SMS, písmenka s háčky nebo čárkami se z ní jednoduše poztrácejí. K drobným chybám dochází i při psaní textů do wiki. V neposlední řadě právě Yammer přechází pod křídla Microsoftu, takže kdo by ho chtěl nabízet jako partner, má prostě smůlu.

Jak vypadá život Yammeru

Navzdory všem nástrahám se vám může podařit uvést sociální síť do života. Vtáhnete své lidi do dění ve firmě a ti se pak mohou vyjadřovat k různým záležitostem a ovlivňovat to, co se v ní děje. „Tím, že celkově zapojujeme zaměstnance do komunikace, podporujeme jejich motivaci a loajalitu,“ vysvětluje Martin Štrba z Martinus.cz. Mezi další výhody patří transparentnost komunikace, která napomáhá větší důvěře mezi managementem a zaměstnanci.

Firmy také často oceňují větší operativnost. „Když je potřeba vyřešit nějaký problém s více lidmi, s pomocí Yammeru se domluvíme mnohem rychleji než dříve přes e-maily,“ popisuje David Skála z Idealine Solutions. Všechny příspěvky do diskuse mohou totiž zúčastnění sledovat na jednom místě a o každém novém komentáři se dozvědí pomocí zprávy, která jim přijde do e-mailové schránky. Yammer tak vychází vstříc i svým zatvrzelým odpůrcům – ti se mohou diskuse účastnit tak, že pouze odpoví na došlý e-mail.

Ze zkušeností obou firem také jasně vyplývá, že interní sociální síť je přínosná tam, kde ji lidé používají rádi nebo alespoň oceňují její praktickou stránku. Základním předpokladem úspěchu je proto nadšení těch, kteří ji ve firmě zavádějí. A to, zda ve firmě ožije, záleží potom především na nakažlivosti jejich nadšení.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace