Situační vedení lidí

Některé firmy pracují se zaměstnanci stejně jako před 10 či 20 lety. Naštěstí se to však ve většině společností změnilo a firmy si uvědomují, že je dnes jiná doba, jiné možnosti, a to vše vyžaduje i jiný přístup k zaměstnancům. Někdy si to firmy uvědomují, navenek to i deklarují, ale reálně se až tolik neděje.

Robert Němeček, Via Libertatis

Sám mám pár zaměstnaneckých zkušeností a vím, že není vše tak růžové, jako se na různých fórech a konferencích objevuje. Dobrou zprávou je to, že vždy můžeme věci změnit. Na prvním místě musíme začít u sebe, abychom dokázali změnit i další lidi a tedy i prostředí, ve kterém se pohybujeme.

Důležitost lidí ve firmě

Shrňme si situaci, v jaké se dnes pracovní trh v ČR nachází. Dubnová míra nezaměstnanosti dosahuje 6,1 % (dle metodiky MPSV, dle jiné metodiky byla Praha loni regionem s nejnižší nezaměstnaností z celé EU), ve stejném období 2 roky zpět to bylo 7,9 % a například na Slovensku je nezaměstnanost 12,1 %. Velmi složitě se hledají kvalifikovaní a zkušení lidé. Oni se hledají špatně lidé úplně všichni lidé na jakoukoliv pozici, ať už jde o dělníky, účetní, technicky kvalifikované lidi aj. Nabídka pracovních míst je čím dál větší a nezaměstnaných na druhé straně ubývá. Více než třetina firem loni nemohla vzít další zakázky, protože neměly, kdo by zakázky zrealizoval. A výhled? Určitě se nedá čekat změna k lepšímu.

A nyní pohled ze strany zaměstnance. Co tak lidé řeší? Mám malý plat, dlouho mi firma nepřidala, mám neschopného šéfa, moje práce mi nedává smysl, jsem tu už moc dlouho atd. Určitě se s tímto setkal úplně každý. A co může být výsledkem nízké nezaměstnanosti a nespokojenosti zaměstnanců? Ano, dnes je doba, kdy lidé snáze než kdy dříve půjdou a změní práci. A jak bude řešit situaci zaměstnavatel, který přijde o schopného a kvalitního zaměstnance? Odpověď je jednoduchá, dost složitě. Pojďme tedy jít cestou prevence, která je vždy za všech okolností a v jakékoliv oblasti levnější a jednodušší.

Co zaměstnanci očekávají

Není potřeba být psychologem, abychom věděli, co lidé pro svou práci potřebují. Základními parametry jsou pracovní podmínky, se kterými však dnes v drtivé většině firem nejsou problémy. Samozřejmě, že hodně zaměstnanců nese nelibě open space. Většina lidí se i s tím smíří a přijme to. Lidé potřebují dostat za svou práci zaplaceno. Zde už tak jasná situace nebude, ale letos má docházet k valorizaci platů a bude se to týkat i soukromého sektoru. Jenže peníze, ač se to nezdá, nejsou v tomto případě na prvním místě.

Mnohem důležitější je, jak se v práci cítíme, jaké máme kolegy, zda si s nimi rozumíme a zda se do práce těšíme. I tak to však pořád nemusí fungovat. Je zde ještě jeden velmi důležitý faktor, který lidi velmi silně ovlivňuje. Tím je jejich přímý nadřízený, jejich šéf, manažer. A zde je často kámen úrazu. Manažeři totiž ve většině firem s lidmi pracují mnohem méně, než je potřeba. Málo komunikují a často ani neví, jaké lidi mají v týmu, co řeší a jak je motivovat k práci, pomáhat jim.

Situační vedení lidí

Rozhodně nelze říct, že řešení je jednoduché, rychlé a nevyžaduje energii a čas. Ani jedno z toho neplatí. Pokud chceme jako HR manažeři či přímo manažeři vedoucí lidi mít motivované a angažované kolegy, tak s nimi musíme pracovat. Takže motivovaný a velmi loajální tým nikomu z nebe nespadne. Vyžaduje to komunikaci, pozornost, zájem a také informace.

A informace jsou na prvním místě, protože pokud nevím, v jaké situaci se členové mého týmu nachází, tak ani nemohu vědět, jak s nimi pracovat, na co se v první řadě zaměřit. Skvělé je se s lidmi bavit, což je primární kanál na zjišťování aktuálního stavu. Jenže i ten má svá omezení, a to primárně v momentě, kdy vznikne napětí mezi manažerem a zaměstnancem nebo v momentě, když není ve vztahu důvěra. V tu chvíli už zaměstnanec nemusí být otevřený a ochotný se podělit o své pocity a popsat věrně situaci. I v tuto chvíli existuje řešení.

Balance Management

Tím řešením je Balance Management, který patří mezi nástroje zpětné vazby. Například na rozdíl od Thomasových testů je zaměřen daleko více na aktuální situaci a poskytne vám tak informace o tom, jak lidé vnímají svůj současný stav. Metoda je založena na barvově-slovní asociaci (CWAT – Colour Word Association Technique), která funguje opravdu spolehlivě a kterou lze na rozdíl od většiny jiných testů jen těžko vědomě ovlivnit. Poskytne vám tak řadu objektivních informací, na základě kterých budete vědět, co je jaké téma u kterého člověka ve vašem týmu (firmě) a na co se vy, jako manažeři, máte zaměřit. Dozvíte se však i to, zda máte lidi v týmu motivované, co je motivuje, jak jsou loajální atd.

Nedávný projekt pro jednoho Internet Service Providera (ISP) zaměřený na manažerské dovednosti, jež Balance Management umí také skvěle popsat, potvrdil, že na základě reportů se dostanou na povrch témata, která mají na tým či na celou firmu dlouhodobě negativní vliv. A jakmile je něco pojmenované, pak s tím již lze pracovat. Validitu a velký přínos tohoto řešení potvrzují tisíce spokojených manažerů po celém světě, a to přesto, že jde o české know-how. Veliká přidaná hodnota spočívá v tom, že poznáte lépe svoje lidi, najdete témata, která jsou omezující, a se vším začnete pracovat ke spokojenosti zaměstnanců a hlavně vás samotných. Protože jen motivovaný a loajální zaměstnanec odvádí kvalitní práci a je rychlý. A možná zjistíte i to, že v některých týmech ani nepotřebujete dalšího člověka, protože to ti stávající budou v klidu zvládat.

Přeji Vám všem hodně úspěchů při práci s lidmi.

Články v sérii

Aktuální

Psychologické testování pomocí Balance Managementu - prověření schopností jednotlivce i týmu (1. díl)

Aktuální

Psychologické testování pomocí Balance Managementu - využití v praxi a práce s daty (2. díl)

Aktuální

Psychologické testování pomocí Balance Managementu - práce s jednotlivcem (3. díl)

Aktuální

Situační vedení lidí