Užitečné tipy pro sestavení dotazníku 360° zpětné vazby

Barbora Meixnerová, Pavel Wieser, Spolupráce s.r.o
  • Kolik kompetencí by mělo být v dotazníku 360°ZV a které vybrat?
  • Jaké položky se pro dotazník ukazují jako nejlepší?
  • Kolik stupňů by měla mít hodnotící škála?

V minulém článku jsme vám nabídli 5 tipů, jak vybrat dobrou 360° zpětnou vazbu (360°ZV) podle podoby výstupních zpráv. Dnes se ve třech krocích zaměříme na sestavení dotazníku 360°ZV.

1. Kompetence v dotazníku 360°ZV

Pojem kompetence je nadřazený pojmům jako je dovednost, způsobilost, schopnost, znalost apod. Často říkáme, že někdo je k něčemu kompetentní, tedy že má dostatečné kvality, aby to dobře zvládl. Mezi nejčastěji požadované kompetence patří např. vedení lidí, strategické plánování, orientace na výsledek, komunikace, týmová práce...

V dotazníku 360°ZV je každá hodnocená kompetence zastoupena několika položkami (otázkami, nebo tvrzeními), které ji vystihují. Někdy je připojen i celkový slovní popis dané kompetence.

Při výběru kompetencí pro účely 360°ZV můžete vycházet buď z vašeho vlastního firemního kompetenčního modelu, nebo si můžete vybrat některé z univerzálních kompetencí/kompetenčních modelů, které bývají nabízeny jako součást 360°ZV.

Firemní kompetenční model bývá často poměrně obsáhlý a pro účely 360°ZV je třeba ho zjednodušit. Několik tipů na výběr kompetencí najdete na následujícím obrázku:

TIP PRO VÁS

Do výběru kompetencí můžete zapojit i hodnocené osoby.
Zeptejte se jich, ke kterým kompetencím by chtěly dostat zpětnou vazbu.
Pokud děláte 360°ZV napříč celou firmou, zvolte zástupce z jednotlivých oddělení.

2. Návrhy pro výběr hodnotící škály

Hodnotitelé poskytují zpětnou vazbu pomocí škály, která je stejná pro všechny položky v daném dotazníku.

Počet stupňů škály zvolte 5, nebo 7. Více jak 7 stupňů může být pro hodnotitele matoucí. Na druhé straně tří nebo čtyřstupňová škála je poněkud hrubá a nemusí být schopna zachytit jemnější rozdíly v hodnocení. Navíc sudý počet stupňů škály (chybí střední možnost) přináší riziko vyššího výskytu odpovědi „nemohu hodnotit”.

Pravidla pro psaní či výběr položek se mírně liší podle toho, kterou využijete hodnotící škálu. Existují různé druhy škál a každá má své silné a slabé stránky. Popsat je, by dalo na samostatný článek, proto pro příklad v následující kapitole vybereme jednu z běžně používaných: 5stupňovou frekvenční škálu (1 - nikdy, 2 - málokdy, 3 - občas, 4 - většinou, 5 – vždy).

3. Příklad dobré položky dotazníku

Dejme si příklad na položce: „Ochotně sdílí své nápady“.

Použitá hodnotící škála: 1 - nikdy, 2 - málokdy, 3 - občas, 4 - většinou, 5 – vždy.

Vhodná položka většinou splňuje tato kritéria:

 

Ptá se na jednu věc: „Ochotně sdílí své nápady.”

Ochotně sdílí své nápady a přichází s efektivními řešeními.”

Položku, která se ptá na více věcí, je obtížné interpretovat při práci s výsledky.

 

 

Čím výše je ohodnocena na škále, tím lepší výsledek to je pro hodnoceného: „Ochotně sdílí své nápady”.

Informuje druhé o svých myšlenkách.”

Přeci nechcete, aby někdo vždy informoval druhé o tom, co si právě myslí...

 

 

Je stručná: „Ochotně sdílí své nápady.”

Ochotně sdílí připomínky k chodu firmy, postřehy k efektivitě práce, podněty ke zlepšení a své nápady.”

 

 

Je popisem chování či dovednosti, ne osobnosti či vlastnosti člověka: „Ochotně sdílí své nápady.”

Je to sdílný člověk.”

Hodnocení osobnosti druhého je hodně „na tělo“ a zpravidla to brání otevřenému přijetí zpětné vazby.

 

Čemu se také vyhnout při sestavování dotazníku?

  • Dvojí negace: „Nedělá to, že by ochotně nesdílel své nápady.” I obyčejným záporným formulacím je lepší se v dotazníku vyhnout. Účastníci se pak snáze zaměří na konstruktivní práci s výsledky.
  • Méně známá cizí slova: „Nereluktantně sdílí své idee.“

Celková délka dotazníku by neměla přesáhnout 60 položek. Podle situace může stačit i 20 dobrých.

TIP NA ZÁVĚR

Před použitím dotazníku požádejte o vyplnění nejdříve jen několik svých známých. Zeptejte se jich, jak se jim pracovalo s hodnotící škálou a jestli pro ně byly všechny položky dobře srozumitelné.

Autoři

Obsah byl připraven ve spolupráci

Předchozí články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace