7 kroků, jak přimět manažery komunikovat

Vytisknout

Magda Chvalinová, [INSIDERS]

Vítám vás na pravidelné týdenní poradě, která se konala naposledy před rokem,“ to bývá častá praxe v mnoha firmách. Porady se nedělají, vedoucí s lidmi moc nemluví. Přitom podle výzkumů má přímý nadřízený na změnu chování zaměstnance mnohem vyšší vliv (61 %) než nějaký plakát nebo sdělení na intranetu (pouhý 7% vliv na změnu).

A nejen to. Zaměstnanci chtějí 80 % informací slyšet od svého přímého nadřízeného (Donald Pelz, USA). Je to pro obě strany výhodný obchod. Zaměstnanec se věci dozví z důvěryhodného zdroje a lídr si buduje se svým týmem vztah. A jsou to právě emotivní vazby k zaměstnavateli, díky kterým zaměstnanci zůstávají a nejdou o dům dál.

Jenomže jak dosáhnout efektivní manažerské kaskády, když většina lídrů nemá motivaci se svými lidmi pravidelně informace sdílet? Jak zlomit stereotypní postoje typu:

Manažerská komunikace

  • Nemám na to čas, jsou jiné priority.
  • Proč bych to dělal, co z toho budu mít?
  • Na co potřebují zaměstnanci informace? Ať drží pusy a makají!
  • Neřeknu. Kdo má informace, má moc.

Aktivizace manažerské kaskády se dá shrnout do 7 kroků:

1. Zapojte do komunikace toho nejvyššího

Začněte tedy od CEO. On sám musí jít příkladem a aktivně komunikovat se svými přímými podřízenými. A nejen to. Měl by jim také jasně říct, že si přeje, aby obsah porady vedení při nejbližší možné příležitosti sdělili svým týmům.

2. Nadchněte je pro interní komunikaci

Připravte jednodenní seminář, na kterém si uvědomí přínos aktivní komunikace se zaměstnanci nejen pro firmu, ale i pro ně samotné. Tak to třeba v minulém roce udělala Sazka nebo THK Automotive, kde takovým školením v rámci manažerské akademie prošli všichni řídicí pracovníci. Od CEO až po mistry z výroby.

3. Dejte jim pocit vyvolených

Pomozte jim, aby byli o krok napřed a informujte je o chystaných krocích, aby byli vyzbrojeni na dotazy zaměstnanců. Tak to například v době zásadní změny dělala Raiffeisenbank, která vydávala pro své manažery pravidelný newsletter, který kromě novinek přinášel i praktické pomůcky a návody, jak se konkrétní témata dají s týmem probrat.

4. Udělejte z nich zdatné komunikátory

Ne každý je extrovert a s nadšením vede porady. Pro takové lidi připravte individuální rozvojové aktivity, které jim s každodenní komunikací pomůžou.

5. Podporujte jejich snažení

Staňte se jejich partnerem. Pomáhejte jim řešit vzniklé problémy a připravujte podklady ke komunikaci. Už před řadou let se v Českém Telecomu pro všechny vedoucí pracovníky připravoval stručný zápis z porady vedení, který sloužil jako podklad při předávání informací na poradách (a výslovně na něm bylo uvedeno, že neslouží k prostému přeposlání kolegům).

6. Nezůstávejte u dojmů

Po nějaké době si změřte, jak se manažerská komunikace změnila. Udělejte si třeba audit interní komunikace nebo nechte zaměstnance hodnotit své šéfy.

7. Hodnoťte je

Už jste tak daleko, že by měli mít všichni manažeři komunikaci v malíku? Je na čase zahrnout jim pravidelnou a kvalitní interní komunikaci do osobního hodnocení.

Rozhýbat manažerskou kaskádu dá práci a změny nepřijdou ze dne na den. Investovaná energie a čas se ale rozhodně vyplatí. Vrátí se nám v podobě spokojených a loajálních zaměstnanců, nižší fluktuace či vyššího výkonu. A to už přece stojí za zamyšlení!

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Následné články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace