Aby mentorování fungovalo

Vytisknout

Programy mentorování mohou pomoci novým zaměstnancům aklimatizovat se ve vaší firmě nebo posunout manažery s vysokým potenciálem na další úroveň. Aby byly efektivní, vyžadují však pečlivé plánování a dostatek času a potřebných zdrojů.

- Mějte jasný cíl. K mentorování je třeba přistupovat stejně jako k řadě dalších nástrojů pro rozvoj zaměstnanců. Zásadní je mít určitý cíl a ujasnit si, zda právě mentorování je nejlepší prostředek, jak jej dosáhnout.

- Rozhodněte, kdo bude mentorován. Musíte vědět, jaký druh lidí chcete zapojit do programu mentorování. Může jít o nové zaměstnance, manažery v první linii atd. Teprve podle toho se pak budete rozhodovat o vhodném mentorovi.

- Vytvořte základnu mentorů. Mentoři z řad vaší organizace by měli být maximálně dvě úrovně nad svými svěřenci, aby jim mohli poskytnout strategičtější pohled na chod firmy a zároveň ještě rozuměli jejich práci. Měli by mít dobré komunikační dovednosti a také schopnost zachovat důvěrný charakter vzájemné komunikace. Důležité také je, aby do mentorování měli chuť a mohli si vyčlenit potřebný čas.

- Dejte svému programu strukturu. Většina formálních mentorovacích programů trvá jeden rok. Váš může být kratší i delší, důležité však je, aby měl konec. Je totiž jednodušší získat lidi pro časově vymezenou aktivitu a vztah mentora s mentorovaným pak může pokračovat na neformální bázi. Určete také alespoň základní pravidla setkávání mentorů s mentorovanými.

- Připravte mentory, mentorované a jejich manažery. Program bude fungovat nejlépe, když každý bude rozumět svým cílům a základním pravidlům. Ujistěte se, že vědí o časové náročnosti programu a odpovědných osobách za určování agendy. Projděte si témata, kterým se mentoři chtějí věnovat.

- Hodnoťte efektivitu programu. Snažte se zhodnotit, jak úspěšně váš program probíhá. Sbírejte alespoň obecnou zpětnou vazbu od mentorů i mentorovaných a zajímejte se, zda byl program přínosný a co by se ještě mohlo zlepšit.

-kk-
Zdroj: HR World - on-line komunita pro odborníky na lidské zdroje
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR World
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace