Finančně gramotný zaměstnanec se firmě vyplatí. Nezápolí s dluhy, podává stabilní výkon, je účelný a hospodárný

Ing. Martina Václavíková, manažerka projektu, ABCfv.cz

Vybíráte, motivujete, školíte, vedete a odměňujete své zaměstnance? Pak dobře víte, kolik stojí někoho dobrého nejen najít ale i udržet. Kolik úsilí na obou stranách a peněz na vaší straně stojí, než se zapracuje, osvědčí, zapadne tam, kde je skutečným přínosem pro váš podnik. Pak vám nemůže být jedno, že už jedno malé finanční klopýtnutí, pramenící nejčastěji z neznalosti (ručení kamarádovi, neodhlášení auta, nezaplacená pokuta) může pro obě strany vše zmařit. Exekuce na platy dokazují, že český právní systém nechce umět bezbolestnou variantu. Ušlé náklady vám nikdo nezaplatí, máte obtížně motivatelného člověka a se srážkami ze mzdy značnou administrativu, které bude přibývat (před tím varovaly Britské listy letos v květnu zde).

Jste smíření s tím, že mezi dlužníky budete hledat a motivovat stále obtížněji? Že vám v týmech poroste napětí? Že se budou množit krádeže, poroste kriminalita na pracovišti? Že budete platy svých zaměstnanců živit desetitisíce poskytovatelů půjček sídlících na Maltě a v jiných daňových rájích, zatímco vaši zaměstnanci ale i zákazníci budou chudnout? Až nakonec i vaše firma bude nucena hledat odbytiště jinde? Tam povede pasivní přístup.

Nebo jste ochotni s tím něco dělat? Pak máte spoustu možností …

Dobrým začátkem, který nic nestojí, je mluvit. Když ne o penězích, půjčkách, utrácení tak o finančním vzdělávání. V práci, doma i mezi blízkými. V práci třeba prostřednictvím interních podnikových médií, při přijímacích pohovorech při hovorech o kariérách, odměňování, benefitech, interní kultuře a při hlavně při tvorbě vzdělávacích plánů. Postupně získávat další lidi pro myšlenku finančního vzdělávání. Vzejde-li větší poptávka od samotných zaměstnanců, zaměstnavatel zpravidla snáz vyhoví.

Počítejte s paradoxy. Mnoho lidí bylo vychováno v tom, že o penězích se nemluví. Každý chce být bohatý, přesto řeší cizí peníze, ne ty svoje. Nikdy jsme se jako lidstvo neměli lépe, přesto je nejvíc nespokojených. Každý ví, co by měl dělat, přesto kupujeme zázračné pilulky a elixíry mládí.

Zkrátka peníze jsou téma, které často nahání hrůzu, přitom zásadní věc, která zasahuje do životů nás všech. Řada z nás o nich nechce mluvit, ačkoli životy jsme téměř zcela zasvětili jejich vydělávání, získávání a utrácení. Dává to smysl?

Nemluvením o penězích škodíme sami sobě, dovolujeme a nahráváme finančním predátorům, aby na nás vydělávali …

A proto

1. Aktivujte diskusi – třeba jako poradnu, kde zaměstnanci radí zaměstnancům:

Mezi lidmi je spousta znalostí a zkušeností. Zaveďte besedy, diskuse třeba i na intranetu, ať lidé sdílí své zkušenosti (např. u jaké banky mají účet a proč? Kolik platí za energie? Moje největší úspora/ztráta, dobrý kup, či později třeba i příklad čerpání nějakého finančního benefitu …). Každý týden/měsíc může být na jiné téma, každou poradu vybrat jednu zajímavost, nebo na základě hlasování odměnit.

2. Komunikujte příběhy – dobré i špatné k tématu, aby se z nich ostatní mohli poučit. Ideálně přímo z podniku, nebo i neutrálně modelové situace. Vhodné téma jsou třeba příklady na dětech … co dokáže nezaplacená pokuta za jízdu na černo, volání na zelené linky, hospodaření s kapesným … v popisech chování se často leckdo z nás najde, aniž by se nás to dotklo.

3. Jděte sami příkladem – mluvte i o svých chybách a zkušenostech, doporučte, co se vám osvědčilo, doporučujte finanční vzdělávání.

4. Pozvěte si odborníka – vysvětlí lépe i třeba význam vašeho finančního benefitu - v širších souvislostech, pohledem zvenčí, snáz zodpoví konkrétní dotazy.

5. Zkuste zavést finanční gramotnost do vstupního školení, nabídněte a domluvte možnost bezplatných konzultací, přidejte rady a tipy z personálního oddělení, opět na příkladech.

6. Zorganizujte osvětovou a vzdělávací akci, na které se budou zaměstnanci finančně či časově podílet.

7. Počáteční neochotou se nenechte odradit. Je to neobvyklá ale dobrá a užitečná věc. Lidé často musí překonat špatné zkušenosti, podezření a se svou finanční neznalostí se neradi konfrontují. Brzy však poznají, že se jim to hodí, přijmou to a ocení.

Besedy, diskuse a hraní pomáhají už na mnohých místech. Ti, co jimi prošli, se jasně shodují na přínosu, u vyšších ročníků dojmy provází výčitka, že se jim znalostí nedostalo dříve. Firemní vzdělávací systémy mají velký potenciál přispět k prevenci předlužení a pomoci tím sobě i svým zaměstnancům i celé společnosti.

K on-line vzdělávání doporučujeme Khanacademy, spotřebitelské vzdělávání Dolceta nebo prezentace na AbcFv.

Přes veškeré složitosti, které člověk ve finančním vzdělávání může vidět, základní myšlenka je jednoduchá: přemýšlet, počítat, nenechat se nachytat a problémy řešit hned. Uvědomit si hlavní příčiny, které dostávají lidi do finanční tísně a pracovat na nich: neznalost, nepozornost, neřešení.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Předchozí články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace