HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Jak na to, aby vzdělávání zaměstnanců probíhalo hladce?

Efektivní vzdělávání či školení zaměstnanců, to je pro řadu firem nutná podmínka pro to, aby udržely krok na dynamickém trhu, či pro to, aby vůbec mohly podnikat. Může být ale docela oříšek zajistit, aby fungovalo dobře. Naštěstí však existují možnosti a nástroje, jak toho dosáhnout.

Cesta k efektivnímu vzdělávání vede obvykle přes vhodné využití moderních podpůrných nástrojů či technologií. Zní to trochu jako klišé. Totiž: snadno se to řekne, ale ne vždy má zavedení „technologií“ ve firmě kýžený efekt.

Moderní vzdělávání musí stavět především na jednoduchosti a uživatelské vstřícnosti podpůrných nástrojů. Tak třeba řešení pro e-learning, nebo pro správu vzdělávacích programů: Pro řadu společností jsou již samozřejmostí, ale pro běžné uživatele přesto nejsou úplně bezproblémové. Zaměstnanci mají často právem pocit, že je „administrativa“ související absolvováním potřebných kurzů zbytečně zatěžuje a zdržuje. Což se odráží v jejich produktivitě i v postojích ke vzdělávání jako takovému.

A to celou firmu z hlediska rozvoje v konečném důsledku nutně brzdí. Přitom pokud je jen samotný e-learning a správa vzdělávacích programů vůči svým uživatelům – jak běžným zaměstnancům, tak pracovníkům HR oddělení – skutečně přívětivý, může to ve firmě vypadat úplně jinak. Jak?

Snadno a jednoduše

Jedním z důvodů, proč e-learningové nástroje nepatří z pohledu uživatelů k těm nejoblíbenějším aplikacím, je zejména obtížná použitelnost, složitost, nutnost proklikávat se ke každé informaci či úkonu skrze rozsáhlé katalogy kurzů.

Představte si, že student otevře e-lerningovou aplikaci a první, co uvidí, je jeho osobní přehled úkolů. Hned ví, co má dělat – studovat elektronických kurz, vybrat si termín a potvrdit účast na prezenčním kurzu, v případě manažera ji schválit a tak dále. Veškerá jeho aktivita je chronologicky seřazena a řízena tímto seznamem úkolů, pouhým kliknutím na ně se postupně dostává k jejich plnění.

Kromě toho uživatel na hlavní obrazovce vidí také své zprávy, notifikace či aktuální diskuze v rámci sociálních kanálů, svou plochu si může přizpůsobit podle nejčastěji používaných funkcí.

Integrované vzdělávání

Nabízí se otázka, jak lze uživateli, který musí denně střídavě používat například deset různých aplikací, zjednodušit život ještě více. Nejlépe tak, že na vzdělávání a související úkoly při běžné práci nebude muset myslet vůbec. Aniž by riskoval, že propásne své studijní povinnosti.

Jelikož pracovníka obtěžuje a stresuje, pokud musí denně nahlížet do learningového systému, aby si zkontroloval své povinnosti, nejlepším řešením je, když se mu seznam úkolů (a třeba i katalog kurzů, zprávy…) zobrazí na jeho personalizované intranetové stránce v rámci firemního portálu jako MS SharePoint či Liferay, kterou denně navštěvuje. Kliknutím na úkol, zprávu či kurz se uživateli automaticky otevře automaticky přímo v learningovém systému, a to dokonce bez nutnosti přihlašování.

Samozřejmostí musí být zasílání notifikací do e-mailu, stejně jako automatické zobrazování termínů školení v osobních kalendářích účastníků (například v MS Outlook) včetně toho, že je termín z kalendáře odejmut, pokud zaměstnanec svou účast zruší.

Atomické řízení studia

Co ocení pracovník HR oddělení, tedy samotný správce vzdělávacích programů? Například pokud se seznamy zaměstnanců i s organizační strukturou a kvalifikacemi automaticky přenášejí z podnikového informačního systému, jako je SAP, přímo do learningového řešení, kde je má přehledně před sebou. A výsledky studia se automaticky načítají zpět do IS. Nebo pokud se z learningového systému dostane přímo k dokumentům uloženým v systému pro správu dokumentů, DMS.

Při samotném vytváření vzdělávacích programů jsou velkou inovací tzv. kompozititní kurzy, tedy kurzy, které je možné skládat ze znovupoužitelných objektů – říkejme jim třeba „atomické elementy“. Takovými elementy mohou být položky jako „elektronický kurz“, „kapitola kurzu“, „test“, „certifikát“ a další, které dohromady tvoří celá školení a programy.

Možnost „skládání“ kurzů ze znovupoužitelných dílčích objektů znamená obrovskou úsporu času a flexibilnější přípravu kurzů uzpůsobených úrovni různých skupin zaměstnanců v organizaci.

Mobilní studium

K aktuálním trendům, které se v řadě firem již naplno projevují, patří stále širší využití chytrých mobilních zařízení. S rozmachem konceptu BYOD (Bring Your Own Device, přines si své vlastní zařízení), který odráží sílící zájem zaměstnanců používat vlastní mobilní zařízení pro pracovní účely, je stále žádanější podpora tzv. „m-learningu“.

I to je dnes možné, ale systém pro správu vzdělávání by tomuto požadavku měl být skutečně přizpůsoben. A to nejen samotným designem uživatelského rozhraní, ale i celkovou koncepcí – tak, aby bylo možné jej snadno ovládat i z dotykového displeje.

Jednoduše a flexibilně

Jednoduchost použití, flexibilní a efektivní řízení studia a těsná provázanost s podnikovým prostředím, to jsou vlastnosti, které charakterizují vyspělý systém pro správu vzdělávacích programů, který vyhoví nárokům moderních společností.

Právě k takovým patří řešení eDoceo společnosti Trask solutions, které tyto potřeby reflektuje. Trask solutions se vývoji řešení pro správu vzdělávacích programů (Learning Management System, LMS) věnuje již přes 13 let. Nový LMS eDoceo, které Trask právě uvádí na trh, odráží nejen letité zkušenosti z vývoje a nejnovější trendy, ale také a poznatky od zákazníků získané z projektů, které realizoval u více než 90 předních českých firem.

Mezi zákazníky společnosti Trask solutions využívající jeho LMS řešení patří tak významné společnosti jako Škoda Auto, Prazdroj nebo Česká Pojišťovna. Již nyní přitom probíhají první implementace nového LMS eDoceo u nových zákazníků. V efektivním vzdělávání zaměstnanců totiž tkví základ budoucího úspěchu každé firmy.

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace