Jak sladit firemní kulturu ve prospěch společnosti i zaměstnanců?

Vytisknout

Barbora Nykodýmová, HR News

Synergie nebo také soulad, chcete-li. Tak či onak, tento pojem by pro vaši zdravou firemní kulturu rozhodně neměl být cizí. Firemní kultura představuje nejen způsob, „jak se věci dělají tam u vás“, ale vychází také především z vašich lidí, kteří ji ovlivňují svých jednáním, názory, ale také hodnotami. Víte, jaké priority mají právě vaši zaměstnanci? Co ovlivňuje jejich výkon a tím pádem i prosperitu celé firmy? Máte návod na to, jak systematicky pracovat se svými lidmi a udržet si tak cenné specialisty, anebo se jen divíte, kolik peněz stojí nábor a zaučování stále nových a nových lidí?

Vyslechnout si rady, podělit se o cenné zkušenosti a načerpat inspiraci, to vše mohli zažít účastníci otevřeného půldenního workshopu pod názvem Firemní kultura a úspěch společnosti – návody z dílny světových lídrů pořádaného pod taktovkou společnosti ČSOB dne 29. listopadu v Liberci.

Zdravá kultura vyžaduje rovné příležitosti, flexibilitu i diverzitu

„Jsem liniový manažer, ale některé věci, které mám zpracovávat, vyžadují soustředění a klid, to v kanceláři nemám, vím, že se to nesmí, ale beru si práci domů.“ I tento citát byl jedním z dílčích zjištění průzkumu mezi zaměstnanci ČSOB, který společnost realizovala v rámci analýzy dodržování etiky, norem a souladu s hodnotami s cílem poukázat na možné problémy ale samozřejmě i příklady z dobré praxe. Co s tím?

„Někteří manažeři nechtějí umožňovat práci z domova, neboť se obávají nadbytku přesčasů a jejich evidence, a proto nabádají zaměstnance, aby vše udělali v práci a domů pak odcházeli s čistou hlavou,“ říká Kateřina Machovcová, specialistka v oblasti diversity a WLB zabývající se v ČSOB projektem Práce i rodina. Forma flexibilních úvazků včetně práce z domova je však velmi výhodná obzvlášť pro rodiče s malými dětmi a umožňuje jim jednou za týden nebo dva strávit ušetřený čas s rodinou namísto dojíždění do zaměstnání. „Zajímavou zpětnou vazbu jsme v tomto ohledu překvapivě dostali zejména od mužů, kteří chtějí trávit čas s rodinou a zároveň je pro ně rodičovská dovolená už příliš velkým krokem,“ uzavírá Machovcová. Také dodává, že firma  tyto poznatky zpracovává a chce s nimi nadále pracovat, podporovat otevřenou komunikaci mezi centrálou a manažery, která je vzhledem k velikosti firmy náročná, a zlepšovat využití všech možností, které banka v rámci flexibilních úvazků a rovných příležitostí vzhledem k „rizikovým“ skupinám nabízí.

Investice do souladu práce a soukromí se vám vyplatí

Co se týče příkladů dobré praxe této neustále se vyvíjející společnosti, vystoupilo na povrch mimo jiné pozitivní hodnocení transparentnosti výběrových řízení, podpora benefitů a dalšího vzdělávání se, důvěra v kolegy i nadřízené ale také nastavení programu pro maminky a tatínky. Tento program vznikl jako nadšenecká iniciativa několika lidí z HR oddělení posvěcená top managementem a dnes je jasné, že nalezl své opodstatnění. Vždyť v celé společnosti je v průměru 930 rodičů na MD a RD ročně a je tedy snahou proces jejich odchodu a návratu řídit. „Nemá totiž cenu investovat zbytečně náklady na nové zaměstnance, pokud se nám vrací kvalifikovaný rodič, který navíc zná kulturu společnosti,“ tvrdí zkušená specialistka. Má pravdu. Jak čísla dokládají, úspory na každého rodiče, který se vrátí z dovolené zpět do firmy, dosahují až 365 000 Kč za nábor, školení i čas strávený adaptací nového pracovníka. Bance tento program uspořil jen za rok 2012 při průměrné 65% návratnosti lidí celých 84 milionů korun. To určitě stojí za zvážení a nejen v takto velkých společnostech, že?

Práce s vnitřní motivací pomůže lidem i firmě

Formy podpory nejen slaďování pracovního a rodinného života se mohou lišit v každé společnosti stejně jako jejich preference zaměstnanci. Kultura každé společnosti je totiž rozdílná a liší se i hodnoty a preference každého z nás. To potvrdili i sami účastníci, kteří v obsahu kurzu hledali každý své vlastní intence rezonující s jejich preferencemi a potřebami, jak vyplynulo z průběžné diskuze. V té byl největší zájem o problematiku flexibilních úvazků, diverzity a především práce s hodnotami ve prospěch firemní kultury.

Své hodnoty ve vztahu k osobnímu i pracovnímu životu si ostatně mohli účastníci ověřit v druhé části workshopu, která byla v režii hosta – společnosti Primeast v čele s jejím ředitelem  Tomášem Hančilem a senior konzultantem Petrem Kosinou. Ti představili unikátní nový systém podle Richarda Baretta sloužící k diagnostice a strategickému rozvoji společnosti i svému vlastnímu. Tento nástroj dnes používá řada úspěšných známých společností jako například Nestlé, L’Oreal, IKEA nebo Microsoft. Metoda je založená na systematické práci s vnitřní motivací a hodnotami. „Někomu to možná připomíná sociologický průzkum, ale to to opravdu není,“ proklamuje Tomáš Hančil.

Barettův model se snaží nehmotné (hodnoty) učinit měřitelným a na principu utváření souladu aktuálně žitých hodnot s hodnotami požadovanými pozitivně ovlivnit i kulturu celé společnosti. Organizace, které jsou založeny na kultuře, mohou být 6-10 krát úspěšnější než jiné společnosti, neboť společnost stojí na kultuře a kultura, jak již bylo zmíněno v úvodu, je zase ovlivňována lidmi a jejich hodnotami. Tyto faktory lze jistým způsobem řídit a zvyšovat tak lidskou motivaci, výkon i zisk.

„Každý mluví o tom, jaké máme hodnoty, ale faktem je, že si to často ani neuvědomujeme. Pokud tedy nejste v souladu se svým vnitřním přesvědčením, tak vám nikdo stejně neuvěří a jakýkoliv nástroj pro rozvoj ostatních dovedností vám v tom nepomůže,“ dodává Petr Kosina. Důležitým faktem celého tohoto systému je, že při práci s hodnotami se ony stávají znovu součástí našeho přemýšlení. V té dané chvíli se člověk dostává do vnitřního souladu a získává tak nový směr ve svém životě. Pokud taková synergie zavládne v celé společnosti u každého jedince, stojíme pravděpodobně před skvěle prosperující společností vybudované na vnitřní motivaci jejích zaměstnanců a součinnosti vnímaných a očekávaných hodnot. „Jen pozor, aby takoví spokojení zaměstnanci pak vzhledem k zachování zmíněného souladu mezi prací a osobním životem nakonec nebyli raději v práci než doma se svými rodinami,“ poznamenává na odlehčenou jeden z účastníků. Může mít pravdu?

Přijďte si utvořit vlastní názor a podělit se o zkušenosti s harmonizováním firemní kultury i vlastního života. Přihlaste se na některý z následujících termínů zde. Workshopy se konají ve vybraných městech po celé České republice i v následujícím roce a díky podpoře ESF jsou zcela ZDARMA. Nejbližší termín setkání je 15. ledna v Olomouci. Více informací ke kurzu naleznete na stránkách EduCity.

 

Workshop ČSOB "Firemní kultura a úspěch společnosti – návody z dílny světových lídrů", 29. listopadu 2013 v Liberci.Workshop ČSOB "Firemní kultura a úspěch společnosti – návody z dílny světových lídrů", 29. listopadu 2013 v Liberci.

Projekt Práce i rodina, reg.číslo: CZ.1.04/3.4.04/88.00051, je podpořen z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Zaujal Vás tento článek? Objednejte si služby tohoto dodavatele na EduCity.cz a jako členové Klubu EduCity můžete získat něco navíc.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace