Kouč není šaman aneb 10 mýtů o koučinku

TSM spol. s r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti TSM spol. s r.o.

Koučink dnes patří k nejpopulárnějším metodám rozvoje zaměstnanců. Přesto stále panují nejasnosti o tom, co přesně koučink obnáší a přináší. Mezinárodní federace koučů (ICF) definuje koučink jako „partnerství s klienty v rámci myšlenkového a kreativního procesu, který je inspiruje k maximalizaci jejich osobního a profesionálního potenciálu“. To může znamenat celou řadu věcí, nikoli však níže uvedené desatero nejčastějších mylných představ o koučinku, které zveřejnil server cbsnews.com.

1. mýtus: Kouč je profesionál, který vám pomůže dosáhnout vašich cílů

Koučink stále není jednotně regulován, a proto se objevují samozvaní „koučové“ bez potřebné kvalifikace. Nejjistější je spolupracovat s akreditovanými kouči s certifikací ICF.

2. mýtus: Koučink je příjemná zaměstnanecká výhoda

Úspěšné organizace vidí v koučinku více než jen benefit, a to finanční smysl. Profesionální koučink dokáže posílit prodej, angažovanost a spokojenost zaměstnanců, kreativitu, a tudíž i celkové ekonomické výsledky.

3. mýtus: Životní koučové dokáží pomoci pouze s osobními cíli a profesionální koučové pouze s pracovními cíli

Dobrý kouč pomáhá druhým k pozitivním změnám v jejich životech bez ohledu na druh jejich cílů.

4. mýtus: Profesionální koučink je určen pro problémové zaměstnance

I když koučink může sloužit i k napravování nedostatečné výkonnosti, v současné době se využívá především k podpoře nejvýkonnějších pracovníků.

5. mýtus: Koučink zabere příliš mnoho času

Koučink vykazuje výrazné přínosy již při intenzitě jedné hodiny měsíčně. Vynikající výsledky mají dvaceti až šedesátiminutové telefonáty s kouči dvakrát až čtyřikrát měsíčně.

6. mýtus: Kouč je váš kamarád

Kouč od vás chce to nejlepší a pomůže vám, abyste uspěli. Na rozdíl od kamarádství se však váš vztah soustředí pouze na vás.

7. mýtus: Koučink je dobrý pouze pro vyšší manažery

Koučink je určen komukoli, kdo chce žít kvalitnější život. Ve firmách se efektivně uplatňuje i na nemanažerských pozicích.

8. mýtus: Kouč je poradce – říká, co a jak dělat

Dobrý kouč neradí. Klade otázky a pomáhá svým klientům k tomu, aby sami nalézali odpovědi. Je odborníkem na proces změny chování.

9. mýtus: Koučink je drahý

Studie ICF Global Coaching Client Study ukázala, že medián návratnosti investic do koučinku ve výši 3,4násobku vložené investice.

10. mýtus: Koučink je duchovní záležitost

I když jistě existuje mnoho spirituálních koučů, kteří dokáží tuto svou vlastnost využít při práci s klienty, většina koučů jsou praktičtí profesionálové zaměření na hmatatelné výsledky.

-kk-

Zdroj: CBS MoneyWatch - server americké mediální skupiny CBS věnovaný managementu a obchodu

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace