HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Mapy pro firmy a jak na ně

Jak s mapami začít a k čemu jsou dobré

Často používané „zaklínadlo“ GIS neboli geografický informační systém je jednoduše aplikace pracující se souborem map v počítači. Přestože do nedávna byl GIS kvůli vysokým nákladům doménou spíše velkých průmyslových společností, armády, záchranných systémů nebo developerů, lze dnes aplikovat jeho výhody i do těch nejmenších firem. A to s překvapivě nízkými investičními i personálními náklady.

Ačkoliv jde v základní formě o jednoduchou a časově nenáročnou práci s vysokou přidanou hodnotou, mnoho vedoucích pracovníků se práce s mapami v digitální podobě obává nebo jednoduše neví, k čemu jim mohou být dobré. Přitom využití map je široké od jednoduchého zobrazení firemních dat v obrázkové nebo interaktivní mapě přes geomarketingové analýzy nebo výpočet spádových oblastí až po kompletní převedení databázových informací firmy do přehledných map. Stejně jako grafy dokážou zobrazit dlouhé tabulky přehledným způsobem, tak i mapy dokážou výrazně dát novou úroveň informacím tam, kde je zastoupena prostorová složka. Tou může být například určení územně správní jednotky, přesné adresy nebo GPS souřadnic zákazníků.

Mapy složitě a mapy jednoduše

Často se setkáváme s tím, že i velké firmy, které by měly být technologicky o krok vpřed, zpracovávají mapy doslova na koleně. Zaměstnanci tráví dlouhé (a drahé) hodiny času nad grafickými editory, aby pracně vytvořili i ty nejjednodušší mapy. A potom stačí malá změna v parametru, aby se mohlo začít zcela od začátku. Přitom s dvoudenním školením a softwarem GIS zdarma je jakákoliv změna otázkou několika kliknutí myši. Navíc lze v GIS snadno provádět i komplexnější operace, například do jedné mapy zkombinovat více parametrů jako věk, kupní sílu a dojezdový čas. Výsledek je proto komplexnější, má vyšší informační hodnotu pro manažerské rozhodování než klasické tabulky, grafy a texty a navíc skvěle vypadá.

Nejčastější chyby při implementaci map do systému firem

Vždy je nutné si ujasnit, na co přesně bude firma mapy využívat. „Mnoho firem na základě špatných doporučení investuje statisícové nebo i milionové částky do software, který nakonec bude využívat jen na základní operace nebo pro přílišnou složitost vůbec. Přitom na stejnou práci by byl vhodnější kvalitní software zdarma“, říká ředitelka pro GIS z firmy GIScom Mgr. Jana Tylová. Další významné částky od desetitisíců do statisíců korun může ušetřit výběr správných podkladových map, které jsou často ve vysoké kvalitě také zdarma dostupné na internetu od vládních a výzkumných organizací. To se týká i dalších externích dat, jako jsou třeba údaje o počtu obyvatel ve vybraných věkových skupinách.

Skutečně tedy není nutné od začátku přemýšlet ve vysokých částkách. Až ve chvíli, kdy se zjistí, že bezplatné nebo nízkonákladové služby nedostačují potřebám firmy, by se mělo přistoupit k těm dražším.

Jaké jsou způsoby spolupráce s firmou specializovanou na GIS

V podstatě rozlišujeme tři hlavní druhy spolupráce. První variantou je poskytnutí školení včetně pomoci s výběrem správného software a předáním informací o dostupných zdrojích dat. Druhou variantou je spolupráce na integraci mapového systému do firmy spojená se školením na míru a následnou dlouhodobou asistencí interním pracovníkům firmy, kdykoliv je to nutné. Konečně třetí variantou je zpracování map nebo analýz čistě na straně GIS firmy, ať už jednorázově nebo například jednou měsíčně. Cílem by vždy měla být minimalizace časových i investičních nákladů na straně zákazníka.

Konkrétní příklad využití:

Konkrétním příkladem může být spolupráce firmy GIScom s jednou z největších světových společností v oblasti realit. Cílem bylo převést databázi spravovaných objektů včetně půdorysů do mapy tak, aby konkrétní pracovníci mohli udržovat mapu stále aktuální jak pro interní přehled, tak i pro tisk a nově vytvářenou interaktivní mapu. Výsledkem bylo výrazné zpřehlednění firemní databáze, eliminace drahých grafických prací s neaktuálními daty, narovnání komunikace mezi jednotlivými odděleními firmy a samozřejmě vždy aktuální přehled o nabídce objektů pro zákazníky. Využití map je ale mnohem širší a zadání mohou sahat od klasického geomarketingu přes školení příslušníků kanadských ozbrojených sil až k vytvoření terénních modelů vzdálených lokalit na základě satelitních snímků. „Je vždy důležití firemním zákazníkům kvalitně poradit, jaké řešení je z hlediska jejich potřeb nejoptimálnější“, říká Mgr. Jana Tylová z firmy GIScom.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace