HR News Management News Sales News HRtv Management tv Katalog profesionálů Rekvalifikuj.cz Meetings

Rozvoj liniového managementu ve výrobních podnicích - 4. díl

Ing. Vojtěch Rálek, Senior konzultant společnosti SANEK, s.r.o.

Dnes téma otevřeme zdánlivě nesouvisející otázkou: „Jste-li řidič, jak se staráte o své auto?“

Na výběr jsou dvě možnosti:

a) každý den stav automobilu kontroluji, doplňuji, co doplnit lze, průběžně nechávám opravit, co dosloužilo, i to, co teprve doslouží, absolvuji pravidelné prohlídky, navíc si dávám auto zkontrolovat na jaře a na podzim, vždy si nechám poradit od odborníků, ať to stojí, co to stojí, svědomitě platím všechna dostupná pojištění;

b) jezdím, vrcholem péče je doplnění pohonných hmot, když se něco pokazí, nechám opravit jen to nejnutnější, a to v tom nejlevnějším servisu nebo od známých, na zbytek je vždy dost času, na doporučení servisu moc nedbám, stejně jim jde jen o peníze, povinné ručení zaplatit musím, jiné pojistky jsou vyhozené prostředky.

Oba přístupy jsou možné, u obou ovšem cítíme, že to jaksi není to pravé. V prvním případě může zprvu třebas dobře míněná starostlivost přerůst přes hlavu, nehledě na náklady ne vždy opodstatněné. V druhém případě se vystavuji riziku, že se něco pokazí v tom nejnevhodnějším okamžiku.

Jak toto všechno souvisí s tématem rozvoje mistrů? Velmi jednoduše. Popsaná situace ukazuje na dvě krajnosti, kterých se můžeme dopustit i v oblasti rozvoje. Jestliže to poněkud přeženeme, první přístup může být charakterizován jako „škoda každého školení, kterého se nezúčastním“, druhý pak „všechno umím, nic nepotřebuji, a když, tak jen něco rychlého (a laciného)“.

Nebude překvapením, že správné řešení spatřujeme někde mezi, ovšem tak jednoduché to není. Velmi totiž záleží na východisku, ze kterého k dané problematice přistupujeme.

Z pohledu externího dodavatele dbáme především na to, aby pro rozvoj existovala reálná zdůvodněná potřeba. Ideálně, vychází-li z personální strategie podniku. Laicky řečeno: víme, co potřebujeme, a podle toho jednáme. Cílevědomě, jasně, nikoli nahodile. Existuje-li personální strategie, která je blíže určena v dílčích personálních politikách – nás zajímá samozřejmě politika vzdělávání a rozvoje, snáze se definují oblasti, které se mají u jednotlivých pracovníků, a tedy i mistrů, rozvíjet. Souvisí to pochopitelně s plánováním potřeby a obsazení pracovních míst, kariérním plánováním, s výsledky pravidelného hodnocení výkonu, schopností a dovedností.

Není zřejmě nutné zdůrazňovat, že na takto podloženou potřebu je mnohem snazší nalézt odpovídající řešení nejen obsahově, ale i rozsahem. To znamená s respektem k vlastní činnosti podniku, tedy výrobě. Na pozicích personalistů, případně specialistů na vzdělávání, to ovšem vyžaduje sebevědomé profesionály, kteří mají v podniku slovo a jsou rovnocennými partnery vedoucích z výroby. Jen tak lze alespoň částečně předejít situacím, že aktuální výrobní potřeby mají absolutní prioritu, před kterou neobstojí nic jiného, a to ani plánované vzdělávání. Potřeba se totiž nakonec projeví tak jako tak a možná v tu nejméně vhodnou chvíli. Jednorázová odpověď v podobě rychle sjednaného školení může aktuální bolístku zalepit, ale dlouhodobě perspektivní řešení to není.

Tolik k východiskům smysluplného plánování vzdělávání a rozvoje nejenom mistrů. V posledním díle letošního seriálu se s vámi podělíme o zkušenosti s výběrem témat, forem rozvoje a s využitím typických situací, ve kterých se mistři dnes a denně pohybují.

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Předchozí články v sérii:

Následné články v sérii:

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace