Tréninkem k silnější motivaci

Vytisknout

Každý zaměstnavatel usiluje o to, aby jeho zaměstnanci neztráceli při práci motivaci a nebránili se učení novým věcem, postupům. K tomu jim do značné míry pomáhají vnitrofiremní tréninkové programy. Úspěšný firemní tréninkový program však musí vždy být konzistentní a sestávat ze tří částí:

- formální tréninkový program pro nově přijaté pracovníky (OJT – On the Job Training),
- kontinuální výukový tréninkový program,
- konkrétní (nejlepší) tréninkový program pro konkrétní skupiny pracovníků.

Tréninkový program pro nově přijaté pracovníky poskytuje nováčkům informace o smyslu jejich konkrétní pozice ve firemní struktuře. Fakticky začíná vývojem tréninkové příručky, která pomůže novým pracovníkům pochopit a osvojit si požadované praktické a technické dovednosti a ve své podstatě je připraví pro výkon dané funkce. Prostřednictvím takové příručky by si měli nově přijatí osvojit základní firemní pravidla a politiku. Příručku by měl vždy vytvářet a aktualizovat management firmy (případně oddělení), a to tak, aby byl její obsah pro budoucí čtenáře zajímavý. Nemusí ji tedy prezentovat jako „literární dílo“ a může v ní bez obav používat obrázky či výpisy z počítače. Tréninkový program pro nově přijaté pracovníky dále umožňuje nováčkům navázat ve firmě důležité základní interpersonální vztahy.

Vedle tréninku pro nově přijaté pracovníky by firmy měly mít i kontinuální tréninkové programy. Nově přijatý pracovník si totiž v rámci úvodního tréninku osvojí podle odborníků pouhých 40% celkově požadovaných dovedností. V rámci kontinuálního tréninku se tak bude učit lepšímu porozumění firemním postupům. To může probíhat formální i neformální cestou, přičemž ta neformální se stále častěji preferuje. Dříve než však management přistoupí k vývoji takového tréninkového programu, měl by si jasně formulovat, co od něho ve skutečnosti očekává. Důležité je klást přitom stejný důraz na rozvoj technických a osobních dovedností pracovníků a finálně vytvořit konkrétní tréninkový program pro konkrétní skupiny pracovníků – trénink „na míru“. Nejúspěšnějšími se doposud jeví diskuse a workshopy, kterých s účastní pracovníci ze zcela odlišných oddělení.

**Datum vydání:** I/2003
Zdroj: About HR - část amerického portálu About.com pro manažery lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje About HR
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace