Umění mentoringu aneb jak si vyškolit kvalitní pracovníky

TSM spol. s r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti TSM spol. s r.o.

Mentoring je i dnes stále v mnoha společnostech k jejich vlastní škodě podceňován. Do češtiny se tento termín nejčastěji překládá jako zaučování či odborné vedení mladších pracovníků. V širším pojetí však mentoring znamená předávání rad, zkušeností a know-how mezi zaměstnanci na různých úrovních. V otázce zajištění dobrého chodu společnosti je mentoring zcela zásadní, protože potenciál pracovníků je plně využit teprve ve chvíli, kdy své dovednosti sdílí se svými kolegy. Mentoring tak plní klíčovou roli při výchově těch, kteří vaši společnost budou v budoucnu řídit. Článek "9 Tips for Mentoring Next-Generation Leaders"na serveru Openforum.com takto shrnul nejdůležitější doporučení ke kvalitnímu mentoringu:

  • Nezapomínejte, že zkušenosti a znalosti při školení proudí oběma směry – nenechte mladé zaměstnance pouze poslouchat, ale nechte je také přijít s vlastními podněty. Skloubí se tak inovativnost často iniciativnější mladé generace s potřebným know-how a zkušenostmi starších kolegů.

  • Průzkumy také ukazují, že neformální mentoring přináší lepší výsledky. Podpora z vaší strany by proto měla směřovat hlavně tam, kde školení vzniklo spontánně.

  • Systém mentoringu je nutné upravovat podle potřeb jednotlivých generací. Zatímco u starších zaměstnanců může být nejefektivnější metoda face-to-face, u mladších se pak dají dobře uplatnit online systémy nebo sítě.

  • Dobrým přínosem mohou být mentoři z prostředí mimo vaši společnost. Může se jednat o zkušené top manažery ze sesterských firem, velkou měrou však může vašim zaměstnancům přispět i srovnání zkušeností s jejich profesními vrstevníky.

  • Při organizaci mentoringu se nedržte nutně hierarchie ve vaší společnosti – i níže postavený zaměstnanec může svým vedoucím předat znalosti v určitém směru, ve kterém exceluje.

  • Zaměřte se na relevantní dovednosti. Každá společnost je jiná a k úspěšnému chodu jednotlivých firem jsou často potřeba rozdílné dovednosti. Najděte klíčové vlastnosti, které by měli vaši zaměstnanci mít, a ty podporujte především.

-mm-

Zdroj: OPEN Forum - americký server sdružující komunitu malých a středních podnikatelů

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace