Vzdělávám, tedy podnikám

Krize (reálné i zdánlivé) mají jedno velké pozitivum: přimějí všechny, aby se věnovali skutečně důležitým záležitostem. Takovou skutečně důležitou věcí je u firem samotný podnikatelský záměr.

Co má vzdělávání společného přímo s podnikáním?

  1. K realizaci podnikatelského záměru jsou třeba čtyři zdroje: peníze, technologie, informace a LIDÉ.

  2. Lidé jsou nutnou součástí podnikání. Převádějí podnikatelské záměry do praxe.

  3. Lidé jsou mnohdy hlavní - a nezřídka jedinou - konkurenční výhodou.

  4. Do lidí se proto vyplatí investovat. Jedna z možných forem investice je vzdělávání a rozvoj. Vzdělávání a rozvoj lidí je regulérní investiční záměr sám o sobě.

  5. Jako každá jiná investice se vzdělávání musí vyplatit. Je třeba je naplánovat, propagovat, efektivně realizovat a návratnost zhodnotit.


Klíčové pojmy jsou: vyplatí se – investice – plán – propagace - efektivní provedení – zhodnocení vstupní investice. Podívejme se pro srovnání na běžnou finanční investici.

Existují seriózní důvody, proč peníze neuschováváme doma, ale svěřujeme je různým finančním institucím („vyplatí se”). Uložené peníze přinášejí úroky, a tak se zhodnocují („investice”). Jen málokdo z nás by ovšem svěřil své peníze jakékoli instituci („plán”). Stejně tak banka či jiná instituce musí poskytovat atraktivní služby (“propagace”, “efektivní provedení”). A tak nakonec dostaneme naše prostředky zhodnocené – ponechme nyní stranou v jaké míře (“zhodnocení vstupní investice”).

Krátce řečeno, vzdělávání se stává dobrou investicí teprve v okamžiku, kdy je přímo provázáno s podnikáním firmy – záměrem, cíli, výsledky.

Při každé aktivitě ve vzdělávání a rozvoji lidí (od plánování rozvoje lidí, přes výběr klíčových pracovníků až po realizaci vzdělávacích aktivit) proto doporučuji položit si dvě klíčové otázky: „Přispívá tato činnost či aktivita k plnění podnikatelských cílů mé společnosti? A jak?“, a pokračovat až v okamžiku, kdy odpověď je kladná a dostatečně konkrétní.

Stejně jako je nezbytné sledovat podmínky investování na finančních trzích, vyplatí se sledovat podmínky a situaci v oblasti rozvojových investic do lidí. Změn doznaly preferované kompetence a témata, formy vzdělávání a rozvoje, styly vedení a řízení.

A právě o tom bude další cyklus našich článků na HRnews v roce 2013. Sledujte tuto rubriku a dozvíte se více.

Chcete-li si přečíst naše předchozí čtyři články ze série věnované vzdělávání, využijte tyto odkazy:

  • O přínosech a užitku rozvoje pracovníků v době krize (1. článek)

  • Jaké jsou předpoklady kvalitního vzdělávání (2. článek)

  • Realizace vzdělávání a měření jeho účinnosti (3. článek)

  • Propagace vzdělávání uvnitř vaší společnosti (4. článek)

Autor článku

Obsah byl připraven ve spolupráci

Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace