Olga Lamačková

O ustrnutí ve vývoji nemůže být v našem případě řeč

Rozhovor s Olgou Lamačkovou, personální ředitelkou EY Česká republika

Olga Lamačková má na starosti HR oddělení společnosti EY (dříve Ernst & Young) v České republice. Po startu své kariéry jako asistent auditora v pobočce firmy Arthur Andersen v Bratislavě se po dvou letech přesunula do pražské kanceláře, kde byla v roce 2002 pobočka začleněna do mezinárodní sítě poradenské společnosti EY. V době své auditové praxe se soustředila primárně na finanční instituce a získala mezinárodní certifikaci Certified Public Accountant. V roce 2008 se stala HR ředitelkou. Vystudovala Fakultu financi a bankovnictva Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici.

Společnost EY se pravidelně umísťuje na předních pozicích v žebříčcích nejatraktivnějších zaměstnavatelů. V posledním celosvětovém žebříčku, který sestavuje každoročně společnost Universum (World’s Most Attractive Employer), jste obsadili první místo mezi poradenskými firmami. Takové hodnocení představuje jednu z cenných informací o společnosti, jak pro její klienty, tak především pro potencionální zájemce o práci v ní. Jak vnímáte tuto informaci vy?

Určitě velmi pozitivně. Umístění na nejvyšší příčce mezi poradenskými firmami je rozhodně velmi příjemné a důležité, mě osobně ještě o dost více těší skutečnost, že jsme se celkově mezi všemi firmami umístili jako druzí, hned za společností Google. Na takové umístění jsem velmi hrdá.

Do jaké míry má tato informace podle vás skutečně vypovídací hodnotu například právě pro budoucí zaměstnance společnosti?

Domnívám se, že podobná informace spadá spíše do kategorie doplňkových informací, ale rozhodně vypovídací hodnotu má. Potenciální zaměstnanci se někdy obtížně orientují na trhu příležitostí a atraktivní brand je může nasměrovat při prvotním výběru.

Co konkrétně uchazeče o zaměstnání láká pracovat ve vaší společnosti kromě atraktivní image a prestižního postavení mezi poradenskými firmami?

Podle mého názoru je to hlavně zajímavá práce se schopnými lidmi, možnost dalšího vzdělávání se a rychlého kariérního postupu. Označení "kariérní postup" to možná nevystihuje úplně správně, ale naši lidé se zvládnou za pár let naučit mnoho, a svou hodnotu na pracovním trhu tak zásadním způsobem zvýší. V neposlední řadě máme výborné pracovní prostředí.

Společnost EY nabízí práci talentovaným a schopným ve svém oboru, nabízí šance také mladým lidem. Jak vycházíte vstříc například absolventům, kteří by měli zájem o zaměstnání ve vaší společnosti, ale nemohou nabídnout odpovídající praxi?

Myslím, že nemusíme vůbec hovořit o vycházení vstříc absolventům, nábor absolventů pro nás představuje klíčový způsob získávání nových kolegů. Každý rok nabíráme 80 až 100 nových kolegů na začátečnické pozice, takže myslím, že poradenské firmy jsou Mekkou absolventských pozicí.

Klíčovým tématem v úspěšných společnostech je především motivace zaměstnanců. Již dlouhou dobu je známo, že ke zvyšování motivace zaměstnanců neslouží jen motivační mzdové ocenění, ale vliv mají především vhodně zvolené benefity. Jakým způsobem je nastaveno využívání benefitů ve vaší společnosti?

Motivace je moje oblíbené téma. Po 14 letech v byznysu si myslím, že hlavní, nejvíce podstatná část motivace, je vlastní vnitřní motor, který máme všichni již odmalička, ale ne každý ho má pořádně nastartovaný… Záleží poté na řadě faktorů – na výchově rodičů, v jakém prostředí vyrůstáme. Ostatní marginálně motivační faktory mohou pomoci v době, kdy potřebujeme trochu nastartovat, ale jsou velmi krátkodobé a lidé mají tendence je po čase považovat za automatické. Ale ano, souhlasím, že odměna je důležitá. Benefity také, ale jak jste zmínila, musejí být zvoleny správně. Pro nás je ještě důležité, aby v nich byla obrovská dávka flexibility a lidé si mohli vybrat ze širokého spektra možností.

Jedním z příkladů velmi žádaných benefitů je dnes například práce z domova či na částečné úvazky, jaké formy alternativních forem nabízíte svým zaměstnancům?

Ano, máte pravdu, flexibilita v každé oblasti je velmi vítaná. Ale všechno musí být ve správné rovnováze; v případě, že se pohybujeme v oblasti poskytování služeb, tak pracujeme na tom, aby naše služby byly výjimečné. Výjimečný mimo jiné znamená flexibilní a velmi promptní. Tady ale narážíme na mírný konflikt, protože nechceme, aby klienta zajímalo, zda jeho kontakt má nebo nemá zkrácený úvazek. Snažíme se lidem maximálně vyjít vstříc tak, aby to žádným způsobem negativně neovlivňovalo naše klienty.

Některé benefity se časem ukážou jako méně efektivní, než se na počátku zdálo. Jaké změny si v případě vaší společnosti taková zjištění vyžádala?

Před více jak čtyřmi lety jsme přešli na poskytování benefitů formou kafeterie, takže určitě máme přehled o využívání jednotlivých typů benefitů a je to opravdu různé. Stále ale preferujeme, aby měli zaměstnanci možnost volby. Takže moje odpověď je, že momentálně mě nenapadá, který benefit by byl neefektivní. Zcela v hypotetické rovině, pokud by k takové situaci došlo, určitě bychom přestali daný benefit poskytovat.

Hodnocení EY jako nejatraktivnějšího zaměstnavatele představuje pro vedení lidských zdrojů současně ocenění jeho práce, současně však i určitý závazek do budoucna. Žádná společnost nemůže ve vztahu ke svým zaměstnancům ustrnout ve vývoji, kam směřuje vývoj v EY, co se týče řízení lidských zdrojů?

O ustrnutí ve vývoji nemůže být v našem případě řeč. Minulý finanční rok jsme celkově mezi sebe přijali více než 50 000 nových kolegů, z toho 24 000 bylo čerstvých absolventů a 12 500 studentů. Tento rok odhadujeme 10% nárůst nových zaměstnanců. Tato čísla jsou zavazující a naše nová strategie spojená s příchodem našeho nového globálního šéfa EY Marka Weinbergera, s tím počítá. Naše motto "Building better working world" se vztahuje na všechny oblasti, našimi současnými a potenciálními zaměstnanci počínaje, takže v tomto duchu se bude odvíjet i řízení lidských zdrojů.

Jaké novinky se chystají, a co naopak za žádnou cenu měnit nehodláte?

Na novinkách zatím pracujeme, tak je prosím s dovolením představíme teprve, až bude koncept hotový. Určitě ale zůstaneme věrní HR procesům a firemním konceptům, které fungují; či už se jedná o profesní růst, vzdělávání nebo o nábor absolventů. A určitě se nikdy nechceme vzdát toho, jak profesionálně a zároveň přátelsky a otevřeně naši lidé spolu komunikují a spolupracují. Vzájemná ohleduplnost a vstřícnost určitě představují neoddělitelnou součást naší firemní kultury, kterou se odlišujeme od ostatních. A abych nezapomněla, jedinečné HR oddělení, to měnit rozhodně nebudeme. :-)

 

Doplňující otázky

Jak jste si vydělala své první peníze?

Jako opatrovatelka dětí v Německu. Vzhledem k tomu, že jsem sama byla ještě dítě, naši zakročili a musela jsem se vrátit a nastoupit na vysokou školu.

Co si ráda přečtete nebo poslechnete?

Miluji hudbu! Každý týden mě zláká úplně něco jiného… Naposledy to byli Clean Bandit.

Kam se ráda vracíte?

Do New Yorku (protože tam se nikdy nespí:-)), do Itálie (protože mají úžasnou kuchyni a módu) a na Slovensko (protože tam jsem pořád doma).

Kdo je vám v životě největší inspirací?

Momentálně nevím, hledám.

 

Rozhovor připravila


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace