Jak vést pracovníka, kterému chybí sebereflexe?

Bohužel, ne všichni lidé mají dostatečnou míru sebereflexe, která by jim umožnila dívat se kriticky na své schopnosti a učit se ze svých chyb či svého okolí. Vést takové lidi, kteří si nejsou schopni připustit vlastní nedostatky a nejsou ochotni naslouchat, není nic lehkého. Někdy mohou být úspěšnými odborníky ve svém oboru, ale často pokulhává jejich schopnost týmové spolupráce nebo osobního rozvoje. Jaký styl řízení je potřeba praktikovat při řízení člověka, který má sníženou schopnost sebereflexe?

Ilustrační snímek

Požadujte konkrétní a měřitelné kroky a výsledky

Podle HR Morning musíte jít u lidí s nižší úrovní sebereflexe do mnohem většího detailu při popisu vašich očekávání a při definici povinností daného zaměstnance. Mějte na pracovníka zcela konkrétní a hlavně měřitelné požadavky a popište jeho povinnosti ve specifických bodech, u kterých není možnost nějaké chybné interpretace.

Nechte pracovníka absolvovat školení

U pracovníka se zbytnělým egem nebo sníženou sebereflexí nemůžete spoléhat na to, že se bude chtít dovzdělávat sám a že pochopí, že by se mu hodilo nějaké další vzdělání nebo školení. V tomto případě je nutné, aby zaměstnavatel byl tím hlavním iniciátorem programu osobního rozvoje daného pracovníka a aby mu nastavil adekvátní systém školení a vzdělávání.

Nepřehánějte to s chválou

Jedná se o radu, kterou v manuálech managementu a HR prakticky vůbec neslyšíme, ale v tomto případě skutečně platí. U lidí, kteří si nejsou schopni připustit chybu, to není radno přehánět s chválou. Jejich už tak dost velké ego tím dostane ještě přiloženo navíc a schopnost přiznat si vlastní chybovost tím u dotyčného ještě o to více utrpí.

Nastavte určité limity

Vše má své limity, a to platí i o egoismu nebo narcismu jednotlivých pracovníků. Zvláště v souvislosti s vztahem s kolegy či podřízenými. Nastavte určité limity a okamžitě jednejte, pokud je dotyčný pracovník překročí. Lidé, kteří nevnímají své slabé stránky, mají totiž tendenci občas házet své chyby na někoho jiného nebo podnikat příliš riskantní kroky, které by mohly způsobit ztrátu celému týmu nebo firmě.

 

-mm-

Zdroj: HR Morning - americký portál pro manažery lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR Morning