Soumrak stravenkového giganta Sodexo? Společnost trápí prohlubující se krize

Francouzské společnosti Sodexo, jednomu z velkých poskytovatelů benefitů v segmentu stravování a služeb i na českém trhu, výrazně klesají zisky. Krize v důsledku pandemie koronaviru zasazuje tomuto stravenkovému gigantovi velkou ránu.  

Ilustrační snímek

Za fiskální rok končící 31. srpna 2020 vykázala společnost Sodexo čistou ztrátu ve výši 315 milionů Eur, což znamená ve srovnání se ziskem 665 milionů Eur poměrně rapidní pokles.

 „Fiskální rok 2020 byl příběhem dvou polovin. Do konce února jsme byli na správné cestě s naším zaměřením na strategickou agendu růstu, pokud jde o růst a produktivitu s realizací velkých kontraktů,“ uvádí Denis Macheul, CEO společnosti, v úryvku zprávy o zisku společnosti uveřejněné na portálu Vending Times ze dne 29. října 2020.

Pandemie koronaviru však dle jeho slov plány společnosti narušila. Fiskální rok 2020 se tak ve společnosti nesl ve znamení poklesu organických příjmů o -12 % (-12,1 % On-site Services a -7,8 % Benefits & Rewards Services).

V říjnu 2020 společnost Sodexo, pro kterou jsou kritickým partnerem zejména restaurační zařízení, navíc oznámila, že všem malým restauracím na českém trhu sníží poplatky z plateb stravenkami z průměrných 6-7 % na 3 %, tedy na polovinu. Zareagovala tak na přímou výzvu restauratérů a Svazu obchodu a cestovního ruchu, kteří se taktéž potýkají s opatřeními, jak uvádí zpráva portálu iDnes.cz z 20. října 2020. Příjmy z této oblasti se tak ještě ztenčují. Společnost plánuje opatření udržet zatím po dobu 6 měsíců a bude reagovat na průběžný vývoj situace.

Podle generálního ředitele české pobočky Sodexo Benefity, Daniela Čapka, může tvrdou ránu celému byznysu uštědřit ještě plánované zavedení tzv. stravenkového paušálu, který čeká na schválení parlamentem. Ten by měl zaměstnavatelům domácích firem umožnit vyplácet hodnotu stravenek v hotovosti přímo na účty zaměstnanců. Poskytovatelé stravenek by jím však přišli o důležité tržby.

Aby toho nebylo málo, do výčtu aktuálních výzev vstupuje další. Na domácí trh přichází nový hráč – elektronická karta LemonPay, za kterou stojí český investor. Značka chce rapidně zmodernizovat celé prostředí papírového stravenkového byznysu. Slibuje možnosti platby kdekoliv, kde jsou terminály, nulový denní limit a neomezenou platnost finančních prostředků na kartě.

Držitelé LemonPay budou moci kartu využít třeba při placení za zdravotní péči, sport, kulturu, cestování nebo na placení online nákupů. Zaměstnavatelům navíc odpadne administrativní zátěž i náklady na provize z objemu.

LemonPay si klade za cíl získat během tří let 250 tisíc aktivních uživatelů. Poukázky na stravování v České republice přitom dostává od svých zaměstnavatelů okolo 1,5 milionu zaměstnanců. Jen kvůli jejich omezené platnosti však ročně propadnou stravenky v hodnotě až 150 milionů korun, to chce LemonPay změnit.

To je skutečná výzva pro celý segment. Zdá se, že pokročilé digitalizaci a novým vylepšeným službám pro zákazníky se poskytovatelé služeb v této oblasti nevyhnout, kteří budou chtít ustát aktuálně nepříznivý vývoj situace na trhu.

 

 

 

Použité zdroje:

Forbes (7. 6. 2020)

Globe News Wire (29. 10. 2020)

iDnes (20. 10. 2020)

Vending Times (29. 10. 2020)

 

 

 

-bb-