Alza.cz: Nábor více než 2000 nových zaměstnanců jde i online

Mezi zvučná témata roku 2020 a 2021 se v HR zařadil online nábor zaměstnanců. Jak se s recruitingem poprali ve společnosti Alza.cz? Čemu všemu se muselo HR oddělení přizpůsobit? Vlastní cestu představila firma na konferenci Jak koronavirová krize změnila situaci na trhu práce, kterou pořádal tým TUESDAY Business Network.

Petra Nulíčková.

Internetový obchod Alza.cz působí nejen v České republice, ale od roku 2014 také na Slovensku a dalších zemích Evropské unie. Patří k největším tuzemským online obchodníkům s elektronikou, ale nabízí zboží i z jiných segmentů. Během koronavirové krize, začínající v březnu 2020, museli ve firmě naráz nabrat 2 300 nových pracovníků. Jak toho docílili a jak na recruiting zaměstnanců v online době? O firemní postupy, tipy a poznatky se podělila Petra Nulíčková, HR Business Partner v Alza.cz.

Konkrétní doporučení od Alza.cz

„Na začátku jsme se báli, zda vybereme dobře, jaké to bude, když se poté potkáme i naživo, jestli kandidát bude chtít nastoupit, když se setkáme až při podpisu smluv,” sděluje na začátku prezentace Petra Nulíčková.

Na základě i těchto obav vytvořili v Alze rychlá školení, jak nabírat online či jaké jsou nástrahy online světa oproti offline. Spoustu věcí ukázal až čas, a právě proto přichází Petra Nulíčková s postupem, který se jim během náboru více jak 2000 nových zaměstnanců osvědčil. V Alze museli obsadit především pozice ve skladech, call centrech a oddělení reklamací.

Edukace manažerů i HR

I manažeři, kteří dříve nebyli součástí náboru, se tentokrát účastnili HR školení. A to především z toho důvodu, aby se v případě vysokého počtu zájemců naráz mohly dané pozice obsadit snadno a rychle. Platí zlaté pravidlo: Čím dříve, tím lépe.

Návod pro kandidáty

Minimálně zpočátku krize měli lidé respekt z online světa. Stres obvykle máme, i když jdeme na klasický živý pohovor a teď vyvstaly otázky, co když to online nepůjde, co když nebudou fungovat sluchátka, co když před obrazovku přiběhnou děti. V Alze proto z těchto myšlenek a otázek sepsali článek, díky kterému se mohli kandidáti cítit pohodově a klidně.

„Každému kandidátovi přišel s pozvánkou na pohovor i tento dodatek s tím, že pokud jsou ve stresu, tak nemusí,” říká Petra Nulíčková a dodává, že občas něco nefungovalo ani samotným HR, takže to byl nakonec návod i pro ně.

Online dotazníky místo papírů

V Alze přesunuli všechny papírové dokumenty do online prostředí. Předtím strávil každý kandidát 30 až 40 minut času tím, že vyplňoval test, který psal v ruce. To by v online nefungovalo, a tak všechny dotazníky, testy apod. vložili do jednoho systému a udělali z nich kurzy. Tím se zkrátila příprava i pro kandidáty. U tohoto systému chtějí zůstat ve firmě dlouhodobě, jelikož to stoprocentně zrychlilo nábor a je to praktičtější.

Videodotazníky

Videodotazníky sice nejsou nutné ke každé pozici, ale například v rámci náboru na prodejní místa jako jsou call centra, tak ano. Potřebujete přeci vidět osobní projev nebo jak člověk komunikuje. Proto na ně vsadili i v Alze.

Automatizace harmonogramů a nabídek

Každému přijde před nástupem harmonogram a nabídka. Jelikož bylo třeba nabrat nové lidi na spoustu pozic s podobnými podmínkami, vytvořili si na to v Alze šablony, které byly předvyplněné a v případě potřeb už přichystané v systému. Navíc všechny PDF soubory, které byly kandidátům zasílány, přetvořili do formy článků.

Zasílání dokumentů před nástupem

Je dobré poslat všechny dokumenty ještě před nástupem. Například příručku zaměstnance nebo smlouvu jako náhled, aby si to nový pracovník mohl doma v klidu prostudovat, v případě neporozumění se ozvat. Na nástup tak už má vše připravené.

Online nástupní dny a školení

I nástupní dny se přesunuly do onlinu. V Alze vytvořili videa, jejichž součástí jsou také kvízy a vstupní školení, natočili také krátká pětiminutová videa v rámci adaptace. Člověk už pak nepotřebuje „na drátě” nějakého manažera, takže si vystačí sám. Samozřejmě doma nemá možnost dívat se někomu pod ruce nebo se zeptat, takže videa tento problém do určité míry vyřešila.

Neobyčejný welcome mail

V Alze posunuli tzv. welcome mail s automatickou odpovědí na inzerát o krok dál. Ve zprávě kandidáti naleznou také informace o týmu, o firmě, časté otázky a odpovědi, Q&A - na co se lidé posledního půl roku nejvíce ptali, plus odkaz na článek Jak na online pohovor, podcasty, rozhovory s řediteli. Nic z toho si už nemusí kandidát hledat a googlit sám. Další součástí welcome mailu je, jaké dokumenty si má kandidát připravit k nástupu. Alza navíc přiložila i fotografie z poboček firmy.

„Říkali jsme si, že při online náboru vidíme do bytů, ale lidi neznají naše kanceláře. Tohle považuji za jeden z nejlepších nápadů, co jsme mohli udělat,” říká Petra Nulíčková.

Pro každého kandidáta ještě něco navíc

V Alze šli ještě o kousek dál. V průběhu roku 2020 byly změny na trhu práce velmi rychlé a spoustu lidí také o místo přišlo. A tak v HR zrealizovali to, nad čím přemýšleli již delší dobu. Pokud někomu pohovor nevyšel, zaslali všem odmítnutým zpětnou vazbu s „něčím navíc” - tipy, které mohou člověku pomoci uspět někde jinde, jak na CV, LinkedIn, kde se vzdělávat v oboru apod.

„I když kandidátovi řekneme NE, dáváme mu možnost si od nás nechat poradit. To určitě ocení,” uzavírá Petra Nulíčková.