5 steps that make your CV useless and end up in the trash

5 zbytečných kroků k tomu, aby váš životopis skončil v koši

You wrote your CV including only information that is accurate and proofread it well so that there are no typos or grammatical errors. This is certainly commendable, but it does not mean that you are well prepared. According the Management Today website, you should also pay attention to the following mistakes which are certain to discourage potential employers.

Incomprehensible language

Avoid any jargon which may be commonly used in your field, but will be incomprehensible for recruiters. Even a native English speaker will not understand you when you characterize yourself using a super-modern phrase such as "blue-sky thinker". It is equally important not to write too formally or in a way that is too flowery. Show that you know how to communicate clearly.

Weak language

It is not recommended to use the verbs "to think" or "to feel" in a CV. Phrases such as "I think ..." or "I feel ..." only show that you do not believe in yourself much. Rather, use the verbs "to be" (I am), "to do" (I do) or a specific semantic verb (I can, I work, etc.).

Wild graphics

In terms of its graphic look, a CV should still follow formal standards. If you are not applying for the position of a creative graphic designer, any non-standard form of your CV could hurt you. A CV should be particularly well-designed. The information should not be too cramped on the paper. You CV should not be written on colored paper or perfumed.

List of your work-related duties without achievements and numbers

It is more important for your potential employers to see what you have achieved in your work history than to read about your duties. Therefore, each of your previous jobs should first be described using your achievements. The best solution is to include specific numbers - how much money you earned your former employer in one year, how much traffic you increased on a particular site, etc.

Wrong name on your CV

Every CV you send out should be tailored to the specific employer and position. Also be careful to name the file with the CV properly. The file name should include your first and last name, and even the name of the company you are approaching. It should not be too general, such as "CV2014.doc" or too informal such as "JimmyTesco.doc".

-kk-

    5 zbytečných kroků k tomu, aby váš životopis skončil v koši

    Sepsali jste svůj životopis. Uvádíte v něm pouze pravdivé údaje a dobře jste si jej přečetli, aby neobsahoval žádné překlepy nebo hrubky. To je samozřejmě chvályhodné, neznamená to však, že jste dobře připraveni. Podle serveru Management Today byste si měli dávat pozor také na následující chyby, které spolehlivě odradí vaše potenciální zaměstnavatele.

    Nesrozumitelný jazyk

    Vyvarujte se žargonu, který se sice může běžně používat ve vašem odvětví, ale náboráři mu nebudou rozumět. Ani anglický rodilý mluvčí vám nebude rozumět, když se charakterizujete supermoderním slovním spojením typu „blue-sky thinker“. Stejně důležité je nepsat příliš formálně nebo příliš květnatě. Ukažte, že umíte komunikovat srozumitelně.

    Slabý jazyk

    V životopise nepoužíváme slovesa „myslet si“ nebo „cítit“. Spojeními typu „Myslím si, že...“ nebo „Mám pocit, že...“ byste pouze ukázali, že sami sobě příliš nevěříte. Raději používejte sloveso „být“ (jsem), „dělat“ (dělám) nebo konkrétní významová slovesa (umím, pracuji apod.).

    Příliš divoká grafika

    Pokud jde o vzhled životopisu, stále platí pravidlo držet se klasiky. Pokud se nehlásíte na pozici kreativního grafika, jakákoli nestandardní podoba životopisu bude spíše na škodu. Životopis by se měl především dobře číst – informace by tedy na papíře neměly být příliš namačkány na sebe. Neměl by být napsán na barevném papíře ani napuštěný parfémem.

    Seznam pracovních povinností bez úspěchů a čísel

    Pro potenciální zaměstnavatele je důležitější, čeho jste ve své dosavadní praxi dosáhli, než to, za co jste byli odpovědní. Na prvním místě tedy u každé své předchozí pracovní pozice uvádějte dosažené úspěchy. Nejlepší je, když zmíníte konkrétní čísla – kolik peněz jste vydělali bývalému zaměstnavateli za jeden rok, jak moc jste zvýšili návštěvnost určitého webu apod.

    Špatný název životopisu

    Každý životopis, který budete rozesílat, by měl být připravený na míru konkrétnímu zaměstnavateli a konkrétní pozici. Dávejte si také pozor, jak pojmenujete soubor s životopisem. Název souboru by měl obsahovat vaše jméno a příjmení, případně ještě název firmy, kterou oslovujete. Neměl by být příliš obecný jako např „CV2014.doc“ nebo neformální jako např. „PepaTesco.doc“.

    -kk-

    Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today