Are you selecting the right candidate for a position? Here's how to recognize them

Vybíráte vhodného kandidáta na obchodní pozici? Poradíme vám, jak jej poznat

Sales is a fairly versatile field of work. Even those who have no sales experience can do well in it. Personality traits are more importan than work experience, as certain personal characteristics predispose a candidate to do well in sales. If you are a recruiter selecting a new hire for a sales position, you should know these six traits that indicate a candidate will thrive in sales.

A sense of detail

As Recruiter.com states, a salesperson must be able to think analytically, make quick decisions and, above all, act quickly and without error. A candidate makes it clear they have a sense for detail by attaching all the attachments that are required, by reading the job description carefully and by making  no mistakes and misspellings in their cover letter and CV.

Personal development

A businessperson is constantly looking for new opportunities and ways to improve. An ideal candidate should therefore prove that they're always working on their personal development, for example through training courses.

Self-confidence

Healthy (not exaggerated) self-confidence is essential for being a good salesperson. Self-confidence should be evident from the candidate's communication (verbal and written), from the way they deal with people as well as from non-verbal gestures.

Ability to listen

If a candidate is not able to let the HR representative speak, replies to something other than what was being asked, or just "has their own way" without listening to what the other person says, it is likely that he/she will have a similar problem when talking to clients.

Positive approach

A salesperson or a candidate for a sales position should always have a positive attitude. This should also be evident from the candidate's way of talking. Rather than concentrating on problems and negative things, the applicant should focus on the positives.

Preparation

A salesperson must come prepared to meetings. They should only approach the client after thorough research, and the same goes for the interview. If the candidate comes with no insight into what the company does and how it works, something is not right.

 

-mm-

    Vybíráte vhodného kandidáta na obchodní pozici? Poradíme vám, jak jej poznat

    Obchod je poměrně univerzální pracovní obor. Dobře si v něm mohou vést i ti, kteří nemají s prodejem zatím žádné pracovní zkušenosti. Důležitější jsou totiž určité osobnostní vlastnosti, které dotyčného kandidáta předurčují k tomu, aby si v prodeji dobře vedl. Jestliže jste náborář, co vybírá nového pracovníka na obchodní pozici, měli byste znát následujících šest vlastností, které poukazují na to, že se kandidátovi bude v prodeji dařit.

    Smysl pro detail

    Jak uvádí Recruiter.com, obchodník musí umět analyticky myslet, rychle se rozhodovat a především rychle jednat. A to bez chyb. Smysl pro detail kandidát prokáže tak, že připojí všechny přílohy, které se po něm chtějí, přečte si pozorně popis pozice a nemá žádné chyby a jiné překlepy v motivačním dopise ani v životopise.

    Osobní rozvoj

    Obchodník neustále hledá nové příležitosti a stále se dovzdělává. Ideální kandidát by tedy měl dokázat, že na sobě neustále pracuje, například pomocí různých vzdělávacích kurzů.

    Sebevědomí

    Zdravé (nikoliv přehnané) sebevědomí je pro dobrého obchodníka základ. Sebevědomí by mělo být patrné z uchazečova projevu (verbálního i psaného), z jednání s lidmi i z neverbálních gest.

    Schopnost naslouchat

    Jestliže vás není kandidát schopen pustit ke slovu, odpovídá na něco jiného, než na co byl dotázán, a celkově je vidět, že si „jede svou“ a nevnímá, co povídáte, je pravděpodobné, že podobný problém bude mít i v jednání s klienty.

    Pozitivní přístup

    Obchodník by si vždy měl udržovat pozitivní přístup. To by mělo být patrné i ze způsobu jednání kandidáta. Raději než soustředění se na problémy či na negativa by se daný aspirující prodejce měl zaměřovat na pozitivní stránku věci.

    Příprava

    Obchodník musí chodit na schůzky připraven. Oslovovat klienta by měl až poté, co si o něm zjistí maximum informací. To samé platí i pro pohovor. Jestliže přijde uchazeč bez přehledu o tom, co firma dělá a jak funguje, něco je špatně.

     

    -mm-

    Zdroj: Recruiter.com - americký server pro náboráře a uchazeče o zaměstnání
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Recruiter.com