Generace Z nastupuje masivně na trh práce. A je nutné s těmito mladými lidmi počítat i do budoucna a připravovat ty perspektivní z nich na manažerskou roli. V čem je Generace Z jiná než ty předchozí a jak z jejích členů vychovat nové manažery?
Měnící se představy o kariérním růstu
V čem jsou tedy příslušníci Generace Z jiní? Podle INSEAD Knowledge stále častěji odmítají tradiční kariérní cestu vedoucí k manažerským pozicím. Podle průzkumu společnosti Robert Walters dává 72 % z nich přednost individuálnímu osobnímu růstu a specializaci před vedením lidí. Většina z nich také považuje pozice ve středním managementu za stresující a s odměnami a platem, které tento stres nedostatečně vyvažují. Více než postup do manažerské funkce zajímá mladé lidi smysluplnost jejich práce, flexibilita a rovnováha mezi prací a soukromým životem.
Nový přístup k motivaci mladých talentů
Co tedy máte dělat, pokud chcete coby firma připravit Generaci Z na to, že budou v budoucnu vést pracovníky? Musíte se přestat spoléhat na tradiční motivátory, jako je loajalita či formální postup po kariérním žebříčku. Místo toho musíte investovat do rozvoje mladých zaměstnanců prostřednictvím školení či mentoringu. A hlavně tím, že vyškolíte i své současné manažery a naučíte je s mladší, progresivnější generací zaměstnanců pracovat. Způsob, jakým aktuálně vybíráte nové vedoucí, by neměl záviset jen na senioritě či na tom, kolik přesčasů dotyčný pracovník napracuje, ale spíše na jeho schopnosti vytvářet prostředí, kde mladí lidé cítí podporu a smysluplnost své práce.
Psychologická bezpečnost jako základ úspěchu
Klíčovým prvkem pro zapojení Generace Z do vedení je vytvoření kultury psychologické bezpečnosti. Jde o prostředí, kde se lidé nebojí vyjadřovat své nápady či obavy, aniž by riskovali zesměšnění nebo trest. Takové klima podporuje učení napříč generacemi, zvyšuje výkon a spokojenost a umožňuje diverzitě skutečně vyniknout. Jen tak lze vybudovat angažované týmy, kde mladí pracovníci získají důvěru ve vaší firmu – a kde získají i chuť ji jednou vést.
-mm-
Training members of Gen Z to become future managers
Generation Z is entering the job market en masse. So it is necessary to count on these young people for the future, and begin preparing the most promising ones for managerial roles. How is Gen Z different from previous generations, and how to nurture its members to make new leaders of them?
Changing perceptions of career growth
So, how are members of Gen Z different? According to INSEAD Knowledge, they are increasingly rejecting the traditional career path leading to managerial positions. A survey by Robert Walters found that 72% of them prefer individual personal development and specialisation over managing others. Most also consider middle management roles stressful and inadequately compensated. Rather than being drawn to leadership positions, young people are more interested in meaningful work, flexibility, and work-life balance.
New approach to motivating young talent
What should companies do if they want to prepare Gen Z to take on leadership in the future? They must stop relying on traditional motivators such as loyalty or formal advancement up the corporate ladder and, instead, invest in developing young employees through training or mentoring. Crucially, current managers must also be trained to understand and work with this younger, more progressive generation. The way new leaders are selected should no longer be based solely on seniority or overtime hours, but rather on their ability to create an environment where young people feel supported and find meaning in their work.
Psychological safety as the foundation of success
A key element in engaging Gen Z in leadership is creating a culture of psychological safety. This means fostering an environment in which people feel free to express ideas or concerns without fear of ridicule or punishment. Such a climate supports intergenerational learning, boosts performance and satisfaction, and allows diversity to thrive. Only in this way can organisations build engaged teams where young professionals gain confidence in the company and develop the desire to lead it in the future.
-mm-