Managerial performance evaluation guide

Manažerský průvodce hodnocením výkonnosti

Training managers in how to conduct employee performance evaluations is one of the basic tasks of HR. Let us, therefore, focus on the most common mistakes managers make in evaluating employee performance and some tips HR should provide managers with. Ten most common mistakes of performance evaluations were recently published on Ceo.com. based on the mistakes, we are now bringing ten recommendations for your managers.

1. Don't evaluate personality traits, evaluate behavior

This is particularly true for negative evaluations such as "the employee has a bad attitude". If he really has a bad attitude, his manager should be able to describe the specific behavior that leads him to this belief.

2. Don't ask employees to evaluate themselves

Experience clearly shows that it is a waste of time for both high and low-performing employees. Manager is the one who should evaluate and he should not want his employees to do his job.

3. Don't criticize generally

Employees will rightfully ask for specific examples of the criticized behavior. You must have facts, figures, evidence.

4. Don't evaluate only short periods of time

If you are to evaluate employee performance throughout the entire year, examples from the last week will not be enough. In addition, employees could gain the feeling that it is enough to perform better just before the evaluation.

5. Don't give better evaluations to motivate employees

Don't count believe that your people will work harder if you give them a better evaluation than they deserve. Find a better motivational tool.

6. Don't compare employees to each other

It will mostly not be a fair evaluation and you would create unnecessary tension. Compare employees to the company's performance standards.

7. Don't ask about weather or the possibilities to improve your company's operation

Performance evaluation is a time when you should focus on individual employees and how you can help them to success. Ask what problems they face, what they need help with, what tools they are missing, etc.

8. Don't share confidential information

Resist the temptation to behave in front of your employees as if you knew everything. Concentrate only on performance and don't talk about things that you know you should not talk about.

9. Don't promise anything you can't do

Your task is to really help employees perform better, not to promise any unrealistic help.

10. Don't ignore past performance evaluations

Unlike most managers, employees remember how they were evaluated in the past. You should always build on previous reviews.

-kk-

    Manažerský průvodce hodnocením výkonnosti

    Školení manažerů v tom, jak vést hodnocení výkonnosti zaměstnanců patří k základním úkolům personalistů. Pojďme se proto zaměřit na nejčastějších chyby, kterých se manažeři při hodnocení zaměstnanců dopouštějí, a rady, které by jim personalisté měli předat. Desatero nejčastější chyb hodnocení výkonnosti nedávno zveřejnil server Ceo.com. My vám na jeho základě přinášíme desatero doporučení pro vaše manažery.

    1. Nehodnoťte osobnostní rysy, ale chování

    Platí to především pro negativní hodnocení typu „zaměstnanec má špatný přístup“. Pokud skutečně má špatný přístup, manažer by měl být schopen popsat konkrétní chování, které jej vede k tomuto přesvědčení.

    2. Nechtějte po zaměstnancích, aby hodnotili sami sebe

    Praxe jasně ukazuje, že je to ztráta času jak u výkonných, tak u nevýkonných zaměstnanců. Hodnotit má manažer, nikoli chtít po zaměstnanci, aby dělal jeho práci.

    3. Nekritizujte obecně

    Zaměstnanci budou zcela oprávněně požadovat konkrétní příklady kritizovaného chování. Musíte mít fakta, čísla, důkazy.

    4. Nehodnoťte pouze krátké časové úseky

    Máte-li hodnotit výkonnost zaměstnance v průběhu celého roku, příklady z posledního týdne vám nebudou stačit. Navíc byste tím dali zaměstnancům pocit, že stačí přidat jen těsně před hodnocením.

    5. Nedávejte lepší hodnocení za účelem motivace zaměstnanců

    Nespoléhejte na to, že se vaši lidé budou více snažit, když jim dáte lepší hodnocení, než si zaslouží. Najděte si vhodnější motivační nástroje.

    6. Nesrovnávejte zaměstnance mezi sebou

    Většinou to nebude spravedlivé hodnocení a zbytečně byste vytvářeli napětí. Držte se srovnávání s výkonnostními standardy.

    7. Neptejte se na počasí ani na možnosti zlepšení chodu firmy

    Hodnocení výkonnosti je chvíle, kdy se máte soustředit na jednotlivé zaměstnance a na to, jak jim můžete pomoci k úspěchu. Ptejte se, s jakými problémy se potýkají, s čím by potřebovali pomoci, jaké nástroje jim chybí apod.

    8. Nešiřte důvěrné informace

    Odolejte pokušení působit na zaměstnance, které hodnotíte, jako že víte všechno. Soustřeďte se pouze na výkonnost a nemluvte o věcech, o kterých víte, že nemáte mluvit.

    9. Neslibujte nic, co nemůžete splnit

    Vaším úkolem je skutečně pomáhat zaměstnancům k lepším výkonům, nikoli jim slibovat nereálnou pomoc.

    10. Nepřehlížejte minulá hodnocení výkonnosti

    Zaměstnanci si na rozdíl od manažerů většinou pamatují, jak jste je hodnotili v minulosti. Vždy byste proto měli navazovat na minulá hodnocení.

    -kk-

    Zdroj: Ceo.com - nejnovější trendy a osvědčené postupy z oblasti řízení firem
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Ceo.com