How (not) to make a bad impression on newcomers

Jak (ne)udělat špatný dojem na nováčky

The first days in a new job are critical for new employees in terms of forming an opinion of their employers. If you do not want your employees to leave as quickly as they come, avoid the following mistakes which were published in an article on Forbes.com entitled "12 Ways To Alienate A New Hire".

You show a lack of interest

A new employee has prepared for the first day at work, arrives enthusiastically and you do not welcome him or her. Then it turns out that nobody even knows that he or she was coming ... It is a major gaffe to make a bad impression at the first opportunity and it is very difficult to rectify.

You are unprepared

New employees should not come to a workplace where there will be no desk, no telephone and no working computer prepared for them. In addition to these things and some basic instructions on how to orientate within the company, there should also be a colleague allocated who will be on hand to help them.

There is no structure in your training

You are training your new employees immediately, showing them videos and simulations, but do not tell them how all this relates to their work. You expect them to understand the context themselves, which only leads to frustration when the newcomers do not know what to do. Start slowly and gradually.

You train only once

This is a big mistake because newcomers will forget most of the things from the initial training very soon. New employee training should be a gradual process associated with team work and communication with colleagues.

You make unrealistic promises

The employee who was enthusiasic about your company during the hiring process, should not discover that the position itself does not deliver what you promised. Corporate culture should never be in conflict with the publicly advertised employer brand.

You criticize immediately

Your managers should be prepared for the fact that new employees will make mistakes. If they make mistakes that cause you big problems, then you are probably expecting too much too soon from them.

You assign too large a volume of work

New employees cannot immediately start working like the biggest stars. First they must understand how things are in the company and what the purpose of their work is. Rather than overwhelming them with work, start by allowing them to get to know their colleagues.

You provide no responsibility

This case is the opposite extreme. New employees need to learn new things and for that they need to have some responsibility for what they do. They should see that you expect something from them and that you have confidence in them.

There is no feedback

Employees, especially new ones, should hear from you what they do well and what they do not. Managers or the colleagues serving as their mentors should communicate with them every day and ask about their progress.

You do not listen

Just because someone is new does not mean that he or she is stupid. You have surely not hired your new people to remain silent and not to think for themselves. Managers should be interested in their opinions and give them space to talk.

You do not say what you want

Priorities may change in different ways. This, however, does not change the fact that your people should know your expectations. Set specific benchmarks for your new people - what they should know after one week, after one month and after three months.

-kk-

    Jak (ne)udělat špatný dojem na nováčky

    První dny v nové práci jsou klíčové pro to, aby si zaměstnanec udělal obrázek o svém zaměstnavateli. Pokud nechcete, aby od vás zaměstnanci odcházeli tak rychle, jako přišli, vyvarujte se následujících chyb, které publikoval server Forbes.com v článku s názvem „12 způsobů, jak odradit nového zaměstnance.“

    Ukazujete nezájem

    Nový zaměstnanec se přichystá na první den v práci, přijde s nadšením a vy jej nijak nepřivítáte. Pak se ukáže, že nikdo ani neví, že měl přijít... Udělat špatný dojem hned při první příležitosti je velký přešlap. Hodně špatně se napravuje.

    Nejste připraveni

    Noví zaměstnanci by neměli přicházet na pracoviště, kde nebudou mít svůj stůl, telefon a fungující počítač. Kromě těchto věcí a základních pokynů, jak se orientovat ve firmě, by na ně měl čekat i přidělený pracovník, který jim bude k ruce.

    Školíte páté přes deváté

    Nové zaměstnance sice okamžitě vysálíte na školení, pouštíte jim videa a simulace, ale neříkáte jim, jak to všechno souvisí s jejich prací. Očekáváte, že kontext pochopí sami, což vede pouze k frustraci, že nevědí, co mají dělat. Začněte pomalu a postupně.

    Školíte pouze jednorázově

    To je velká chyba, protože nováčci většinu věcí z úvodního školení vzápětí zapomenou. Školení by mělo být postupný proces napojený na práci v týmu a komunikaci s kolegy.

    Slibujete nereálné věci

    Zaměstnanec, který byl na pohovoru nadšený z vaší firmy, může při reálné práci zjistit, že mu neposkytujete to, co jste slibovali. Firemní kultura by nikdy neměla být v rozporu s veřejně propagovanou značkou.

    Okamžitě kritizujete

    Vaši manažeři by měli být připraveni na to, že nováčci budou dělat chyby. Pokud se dopouštějí chyb, které pro vás znamenají velké problémy, pravděpodobně o nich chcete něco příliš brzy.

    Přidělujete příliš velký objem práce

    Nováčci nemohou hned začít pracovat jako největší hvězdy. Nejprve musí pochopit, jak to ve firmě chodí a co je smyslem jejich práce. Spíše než zavalovat prací byste jim na začátku měli umožnit vytvořit si kontakty s kolegy.

    Nedáváte žádnou zodpovědnost

    Tento případ je opačný extrém. Nováčci se potřebují učit a k tomu potřebují mít určitou zodpovědnost za to, co dělají. Potřebují vidět, že od nich něco očekáváte a dáváte jim svou důvěru.

    Chybí zpětná vazba

    Zaměstnanci, zejména ti noví, by od vás měli slyšet, co dělají dobře a co ne. Manažeři nebo přidělení kolegové by s nimi měli komunikovat každý den a ptát se na jejich pokroky.

    Neposloucháte

    To, že je někdo nový, ještě neznamená, že je hloupý. Jistě jste nepřijímali nové lidi proto, aby mlčeli a nepřemýšleli. Manažeři by se měli zajímat o jejich názory a dát jim prostor mluvit.

    Neříkáte, co chcete

    Priority se mohou různě měnit. To však nemění nic na tom, že vaši lidé by měli znát vaše konkrétní očekávání. Pro nováčky si stanovte jasná měřítka – co by měli vědět po týdnu, po měsíci a po třech měsících.

    -kk-

    Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com