Jak (ne)udělat špatný dojem na nováčky

Ilustrační snímek

První dny v nové práci jsou klíčové pro to, aby si zaměstnanec udělal obrázek o svém zaměstnavateli. Pokud nechcete, aby od vás zaměstnanci odcházeli tak rychle, jako přišli, vyvarujte se následujících chyb, které publikoval server Forbes.com v článku s názvem „12 způsobů, jak odradit nového zaměstnance.“

Ukazujete nezájem

Nový zaměstnanec se přichystá na první den v práci, přijde s nadšením a vy jej nijak nepřivítáte. Pak se ukáže, že nikdo ani neví, že měl přijít... Udělat špatný dojem hned při první příležitosti je velký přešlap. Hodně špatně se napravuje.

Nejste připraveni

Noví zaměstnanci by neměli přicházet na pracoviště, kde nebudou mít svůj stůl, telefon a fungující počítač. Kromě těchto věcí a základních pokynů, jak se orientovat ve firmě, by na ně měl čekat i přidělený pracovník, který jim bude k ruce.

Školíte páté přes deváté

Nové zaměstnance sice okamžitě vysálíte na školení, pouštíte jim videa a simulace, ale neříkáte jim, jak to všechno souvisí s jejich prací. Očekáváte, že kontext pochopí sami, což vede pouze k frustraci, že nevědí, co mají dělat. Začněte pomalu a postupně.

Školíte pouze jednorázově

To je velká chyba, protože nováčci většinu věcí z úvodního školení vzápětí zapomenou. Školení by mělo být postupný proces napojený na práci v týmu a komunikaci s kolegy.

Slibujete nereálné věci

Zaměstnanec, který byl na pohovoru nadšený z vaší firmy, může při reálné práci zjistit, že mu neposkytujete to, co jste slibovali. Firemní kultura by nikdy neměla být v rozporu s veřejně propagovanou značkou.

Okamžitě kritizujete

Vaši manažeři by měli být připraveni na to, že nováčci budou dělat chyby. Pokud se dopouštějí chyb, které pro vás znamenají velké problémy, pravděpodobně o nich chcete něco příliš brzy.

Přidělujete příliš velký objem práce

Nováčci nemohou hned začít pracovat jako největší hvězdy. Nejprve musí pochopit, jak to ve firmě chodí a co je smyslem jejich práce. Spíše než zavalovat prací byste jim na začátku měli umožnit vytvořit si kontakty s kolegy.

Nedáváte žádnou zodpovědnost

Tento případ je opačný extrém. Nováčci se potřebují učit a k tomu potřebují mít určitou zodpovědnost za to, co dělají. Potřebují vidět, že od nich něco očekáváte a dáváte jim svou důvěru.

Chybí zpětná vazba

Zaměstnanci, zejména ti noví, by od vás měli slyšet, co dělají dobře a co ne. Manažeři nebo přidělení kolegové by s nimi měli komunikovat každý den a ptát se na jejich pokroky.

Neposloucháte

To, že je někdo nový, ještě neznamená, že je hloupý. Jistě jste nepřijímali nové lidi proto, aby mlčeli a nepřemýšleli. Manažeři by se měli zajímat o jejich názory a dát jim prostor mluvit.

Neříkáte, co chcete

Priority se mohou různě měnit. To však nemění nic na tom, že vaši lidé by měli znát vaše konkrétní očekávání. Pro nováčky si stanovte jasná měřítka – co by měli vědět po týdnu, po měsíci a po třech měsících.

-kk-

Zdroj: Forbes.com - prestižní americký časopis a web věnovaný obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Forbes.com