Nemáte na univerzitu? Zkuste YouTube

Může se zdát divné hledat univerzitní vzdělání vedle hudebních klipů. Populární internetový server pro sdílení videa YouTube je však dnes i významným zdrojem akademického obsahu. Společnost Google, která jej vlastní, vsadila na budování partnerství s předními vysokými školami, které vedlo ke vzniku stránky YouTube EDU. Uživatelé zde mají k dispozici videa více než stovky předních světových univerzit, mezi nimiž nechybí Stanford, MIT, Harvard, Yale nebo UC Berkeley.

Stránka nenabízí jen propagační záběry univerzit, ale také záznamy výuky. Řada škol volně publikuje například videa hostujících lektorů nebo úvodní hodiny svých kurzů. Některé zpřístupnily dokonce celé semestrální kurzy.

Od roku 2002, kdy Massachusetts Institute of Technology umístil na Internet své kurzy OpenCourseWare, zpřístupňují stále častěji své kurzy v digitální podobě i další univerzity. Bez registrace či placení tak lidé mají možnost učit se od předních osobností. Proč ale instituce, které inkasují od studentů tučné sumy, zpřístupňují své primární produkty?

Podle manažera webového programu University of California Berkeley Bena Hubbarda je zveřejňování vzdělávacího obsahu součástí poslání univerzit. Škola publikuje své lekce on-line již od roku 1995.

Počítačová společnost Apple také vytvořila službu iTunes U, která umožňuje školám zpřístupňovat obsah interně i externě. Služby tohoto typu slouží nejen zájemcům o celoživotní vzdělávání, ale také školám jako silný marketingový nástroj.

„Všichni vidíme, že skutečná hodnota univerzitního vzdělávání překračuje lekce na fakultách. Je to způsob, jak se lidé mohou seznámit s atmosférou školy, nezískávají však tituly a chybí jim interakce s fakultou," vysvětluje ředitel webové komunikace univerzity Stanford Scott Stocker.

-kk-

Article source USA Today - websie fo a US daily
Read more articles from USA Today