Trocha kancelářského taktu

Zde jsou typické problematické situace, které můžete vyřešit, když se naučíte umění odmítnout pozitivním způsobem:

- Jak řídit líného nováčka? Odborníci radí využívat tzv. sendvičovou techniku. Řekněte něco pozitivního, pak sdělte méně příznivou zprávu (třeba nové pracovní úkoly) a ukončete konverzaci opět v pozitivním světle.

- Odmítnutí povýšení. Zde je třeba v první řadě dát najevo, jak moc nabídku oceňujete, případně si dát čas na rozmyšlenou a pak slušně odmítnout s tím, že si myslíte, že by to někdo jiný zvládl lépe než vy.

- Neúčast na firemním večírku nebo jiných aktivitách. Podle oborníků je dobré se takovýchto setkání účastnit. Odmítnutí se nabízí, pokud to opravdu nezvládnete, nebo si jste jisti, že se jedná jen o „pitky“, kde se nic významného neděje. V každém případě je v pořádku zeptat se nadřízeného na účel shromáždění. Pokud se váš pracovní tým pravidelně schází například při sportovních aktivitách a vy si nepřejete mít takovéto kontakty tak často, zvažte kompromis.

- Jak odmítnout přispívat na charity. Když sem tam přepustíte pár korun, aniž byste si dělali hlavu s tím, kam jdou je to hezké gesto. Pokud vás ale neustálé výzvy tohoto druhu iritují, snažte se udat vlastní tón hned zpočátku. Ukažte dobrou vůli „přidat se k ostatním“, ale také to, že chcete vědět, zda je to fér.

- Podávání nechtěných referencí. Kolega, kterého dobře neznáte po vás chce reference, protože se snaží dostat se na novou pozici. Hovořte o tom, co víte, třeba: „Přestože jsme spolu nikdy úzce nespolupracovali, myslím si, že je to příjemný člověk.“

- Nenechte se využívat. Váš nadřízený vás poprosí, zda by nemohl použít vaše auto pro pracovní záležitost. Poprvé to umožněte bez řečí, pokud se situace bude opakovat, dejte najevo svůj nesouhlas.

 

-av-
Article source HotJobs.com - an online job portal
Read more articles from HotJobs.com