Zaměstnanecké výhody odhalují, na čem dané firmě záleží, kam směřuje a co očekává. Pokud například nabízí penzijní nebo životní pojistné, má zájem na posílení jistoty zaměstnanců a chce si je udržet po delší dobu. Jestliže platí kulturní akce, sport nebo rekreaci, může se tím snažit o kompenzaci vysokého pracovního tempa a nasazení, které od svých zaměstnanců očekává. Firmy nabízející nefinanční výhody pak vysílají zaměstnancům signál, že je nepovažují jen za nástroje k vytváření zisku.
V oblasti zaměstnaneckých výhod je třeba důsledně odlišovat benefity od kompenzací. Kompenzace představují právem nárokované proplácení určitých zaměstnaneckých služeb. Benefity jsou oproti tomu finanční nebo nefinanční služby poskytované zaměstnavateli za účelem zkvalitnění života a vyšší motivace, loajality, kvality i kvantity práce zaměstnanců.
Firmy mohou poskytovat zaměstnanecké výhody dvěma způsoby – plošně všem zaměstnancům, nebo pomocí tzv. kafetérie, kdy si zaměstnanec volí individuální výhody v rámci stanovených limitů. Pro zaměstnance je výhodné zejména nefinanční odměňování, ze kterého není třeba odvádět žádné srážky. Jejich reálný příjem se jimi tudíž zvyšuje.
Článek shrnuje nejoblíbenější benefity na Slovensku, mezi které patří stravenky či závodní jídelny, mobilní telefony, firemní vozy, občerstvení na pracovišti a příspěvky na kulturní vyžití. Nejrozmanitější benefity zde poskytují zaměstnavatelé v oblasti IT, telekomunikací, farmacie a finančnictví.
-kk-