Finanční pobídky nemusejí motivovat

Výzkum profesora Jeffreyho Pfeffera z americké Stanford Graduate School of Business naznačuje, že běžné nabízení finančních benefitů jakožto motivačních nástrojů může mít opačný efekt, než by firmy chtěly. Chybují podle něho v tom, jak odměňují finančními prostředky na základě pocitu, že když budou zaměstnanci dostatečně zaplacení, půjde vyřešit prakticky každý organizační a manažerský problém.

Pfeffer přirovnává situaci k vlastní zkušenosti s nákupem auta. Když se příslušný prodejce (placený provizí) dozvěděl, že on a jeho žena si u něho auto nekoupí hned, začal je ignorovat. Samozřejmě nakonec nakoupili jinde, kde byl personál vnímavější a loajálnější. Podobně to fungovalo i v případě městských úředníků v Albuquerque, kteří začali platit popelářům za osm hodin práce bez ohledu na skutečnou dobu, kterou prací strávili. Ti začali pracovat co nejrychleji, což vedlo k dopravním nehodám či pokutám za přetížené nákladní vozy.

Podpůrná organizační kultura může být podle Pfeffera stejně zásadní jako peníze. Smyslem poskytování zaměstnaneckých výhod není pokřivit chování zaměstnanců. „Změnit platový systém nebo soubor finančních výhod jde rychle a jednoduše. Je ale mnohem složitější změnit organizační kulturu, přemýšlení a názory lidí, jejich znalosti a dovednosti nebo to, jak efektivně spolu pracují a komunikují. Finanční pobídky proto představují přelud rychlého řešení, kterému dnešní management rád podléhá,“ uzavírá Pfeffer.

-kk-
Zdroj: HRM Guide - informace pro manažery HR
Zobrazit přehled článků ze zdroje HRM Guide