Jak snáze hovořit o špatné výkonnosti

Ilustrační snímek

Předávat zaměstnancům ne zrovna lichotivé hodnocení výkonnosti není jednoduché. Podpořte proto své manažery tím, že je naučíte, jak tuto situaci zvládnout ku prospěchu obou stran. Praktické rady přinesl server Entrepreneur.com.

1. Neseďte za svým stolem

Pro složitý rozhovor se zaměstnancem zvolte vhodné prostředí. Sejděte se někde, kde mezi vámi nebude váš pracovní stůl a budete si moci popovídat z očí do očí. Využijte například konferenční místnost jako neutrální půdu, v níž se zaměstnanec nebude cítit jako na koberečku.

2. Vycházejte z komunikačního stylu jednotlivých zaměstnanců

Někdo chce jít rovnou k věci, zatímco někdo jiný dává přednost krátké úvodní společenské konverzaci. Extroverti budou chtít diskutovat o tom, jak se mohou zlepšit, zatímco introverti se budou stydět a vypořádávat se s kritikou pouze sami v sobě. Chce-li manažer, aby jej jeho lidé vnímali, měl by vědět, jak komunikují a přizpůsobit tomu svou řeč.

3. Neschovávejte si zpětnou vazbu až na hodnocení výkonnosti

Předložit seznam kritiky, kterou jste si zapisovali celý rok, nemá žádný smysl. Komunikujte se svými lidmi každý den při tom, co dělají a prosazujte pozitivní změny. Budou pak mnohem lépe připraveni na to, co mohou slyšet při hodnocení výkonnosti.

4. Neveďte monolog

Využijte hodnocení výkonnosti jako příležitost k širší diskusi to tom, jak zaměstnanci vnímají své pracovní úspěchy a neúspěchy. Před samotnými pohovory je můžete požádat, aby se připravili na určitá témata, o kterých budete chtít mluvit.

Požádejte je o konkrétní příklady úspěchů, kterých si nejvíce váží, a také složitých situací, které museli řešit. Pomůže vám to lépe pochopit, jak uvažují a co je pro ně důležité. Navíc budete moci mluvit o něčem pozitivním, pokud vaše hodnocení bude celkově píše negativní. Dotyčný zaměstnanec se hned bude cítit lépe.

-kk-

Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com