Seznámením s tím, co motivuje jednotlivé zaměstnance, a pochopení skutečnosti, že to nemusí být nákladné, jsou první kroky k rozvoji motivačního programu na pracovišti.
- Zjistěte, co je motivuje. Řadu lidí nezajímají jen peníze. Vedle peněz pracují i proto, že jsou rádi mezi lidmi a mají na pracovišti přátele nebo je jejich práce jednoduše baví. Zapamatujte si, že různé lidi motivují různé věci. Měli byste si dopřát čas, abyste své zaměstnance poznali a mohli váš motivační program upravit na míru jejich potřebám a pracovnímu prostředí.
- Motivace nemusí být drahá. Může být dokonce i zadarmo. Zřiďte například nástěnku nebo newsletter, jejichž prostřednictvím budete oslavovat úspěšné zaměstnance.
- Všímejte si, když lidé dělají věci správně. Ve vaší firmě by nemělo panovat přesvědčení, že si management všímá jen chyb. Zaměstnanci by se neměli bát, když se na jejich pracovišti objeví nadřízení. Ukažte, že vnímáte úspěchy a vážíte si jich. Podpoříte tím pracovní atmosféru i energii.
- Podporujte zaměstnance v sebemotivaci. Vyzývejte je, aby hledali nové způsoby výkonu své práce. Věnujte jednu nebo dvě hodiny týdně brainstormingu a hledání kreativních řešení. Umožněte zaměstnancům, aby vyjádřili své názory.
- Motivace začíná nahoře. Pokud chybí motivace manažerům, nelze ji očekávat ani u podřízených. Management udává tón celé společnosti. Měl by jít dobrým příkladem, ukázat zaměstnancům, že je na jejich straně a chce jim poskytovat lepší pracovní prostředí.
-kk-