Bez ohledu na snižování nákladů, odkládání placení účtů, rychlejšího inkasování a upravování obchodních modelů mohou dnes firmy využít řady nenákladných způsobů, jak motivovat své zaměstnance.
Suzanne Batesová, autorka knihy Motivate Like a CEO: Communicate Your Strategic Vision and Inspire People to Act!, vysvětluje: „Peníze jsou pouze jedním z mnoha faktorů, které motivují zaměstnance. Když si lidé užívají svou práci, mají rádi své kolegy a považují svou základní mzdu za férovou, nesoustředí se tolik na výši svého platu."
V článku shrnuje několik nenákladných způsobů, jak motivovat zaměstnance v obtížných časech.
- Každý týden pošlete děkovný e-mail. Najděte si každý pátek několik minut na to, abyste zaslali členům svého týmu e-mail s poděkováním za úspěchy v daném týdnu. Nejen, že tak pomůžete zaměstnancům, aby se cítili lépe, ale sami se více zaměříte na to, co dobře funguje.
- Vyberte den pro spojení se zákazníky. Každý čtvrtrok si vyčleňte jeden den, kdy se spojíte se svými zákazníky a budete se zajímat, jak se jim daří. Zajímejte se o jejich projekty, poděkujte za příležitost pracovat s nimi. Nabídněte určitou pomoc nebo radu zdarma. Pošlete jim ručně psaná poděkování nebo e-maily, v nichž upozorníte na zajímavé články, které by si mohli přečíst.
- Pošlete zaměstnance na semináře, kde se mohou naučit něco nového. Existuje celá řada nenákladných příležitostí pro profesionální rozvoj. Využijte proto období relativní nečinnosti například k účasti na obchodních setkáních, která vám za nízkou cenu poskytnou důležité hodnoty a zároveň poslouží jako marketingový nástroj.
- Pořádejte ranní porady. Každé ráno se na 15 minut sejděte se zaměstnanci a podělte se o aktuální dění. I když budete mluvit o nepříjemných věcech, zaměstnanci se navzájem podpoří a pomohou si. Posílí je to do pracovního dne.
- Sdílejte úspěšné obchodní příběhy. Vyprávění příběhů je pro posílení moráky velmi důležité. Podělte se proto o úspěšné příběhy, z nichž se můžete poučit. Tyto příběhy můžete sepsat a znovu použít ve firemním newsletteru, při prezentacích nebo v týdenních e-mailech určených zaměstnancům.
- Využijte newsletter ke zdůrazňování úspěchů. Udělejte z firemního newsletteru zpravodaj, který budou zaměstnanci rádi číst. Požádejte je, aby přispěli svými příběhy. Buďte kreativní při hledání zábavných způsobů, jak uznávat odměňovat dobrou práci.
- Vytvořte a rozdávejte malé ceny pro zaměstnance. Nakupte několik trofejí a každý měsíc je rozdávejte nejlepším zaměstnancům. Podpoříte je tak, aby se snažili být co nejlepšími.
- Choďte mezi zaměstnance a říkejte jim, že si vedou dobře. Odolejte pokušení skrýt se ve své kanceláři a věnovat veškerý čas zkoumání účtů. Uvědomte si, že zaměstnanci mají málo energie a více propadají úzkosti. Navštěvujte je proto na pracovištích, mluvte s nimi a poděkujte jim za dobrou práci. Řekněte jim, jak je pro vás a budoucnost firmy jejich práce důležitá.
-kk-