Lidé vnímají vyjednávání jako proces, kdy se každá strana snaží získat co nejvíc. Je to rozumný způsob, jak na věc pohlížet, když prodáváte nebo kupujete auto, počítač, nebo koberec, ale nenechte se svést k tomu jednat podobným způsobem i při pracovních pohovorech.
Když vyjednáváte pracovní smlouvu, uvědomte si, že je třeba dosáhnout spokojenosti na obou stranách. Neznamená to, že vždy dojdete k perfektnímu kompromisu, ale měli byste najít takovou cestu, která bude akceptovatelná pro obě strany.
Existují faktory, které zvýší vaši cenu:
- To, jak se vidíte a prezentujete. Jste sebejistí? Hovoříte přesvědčivě o svých výsledcích? Máte jasnou a důvěryhodnou představu o svých cílech? Chápete kulturu firmy, se kterou hodláte navázat pracovní vztahy?
- Jak vidí firma hodnotu práce, kterou je třeba vykonávat. Tady je vaše příležitost dát práci do širšího kontextu, než firma sama vnímá.
- Jak vnímá firma vás. Demonstrujte, co jste se naučili a dosáhli v minulosti, dejte najevo, že chápete potřeby firmy.
-av-