Když je váš kolega vystresovaný

I v dobrých dobách není někdy snadné udržet na pracovišti chladnou hlavu. S tím, jak ekonomika stagnuje a v některých oblastech se více propouští, se však řada lidí obává o práci. Stresovaní kolegové nebo nadřízení mohou navíc napětí přenášet i na ostatní.

Většina lidí dokáže takový stres zvládat. Co ale uděláte, když vidíte, že na někoho ve vašem okolí je to moc? Je přirozené, že takovému člověku budete chtít pomoci. A pokud jste nadřízený, navíc ke zmírnění stresu, budete asi také přemýšlet o produktivitě tohoto člověka a také o morálce na pracovišti. Odborníci tvrdí, že když se začne situace stupňovat, manažeři by ji měli řešit okamžitě a s opatrností.

- Jemné příznaky. Když si všimnete, že váš kolega má problém, je pravděpodobné, že se již s ním potýká delší dobu. Proto odborníci radí co nejrannější intervenci. Nejviditelnější varovné signály jsou změny v chování, včetně pracovních, stravovacích a jiných návyků. Z někoho se třeba stane dříč. Jiný může začít chodit pozdě do práce, jevit se sklíčeně, samotářsky nebo se chovat podrážděně. Když se budete snažit takovému člověku pomoci, je kritické přistoupit k němu s empatií. Je v pořádku zeptat se, jak si vede, ale je také velmi důležité nebýt dotěrný.

- Žádné škatulkování. Nikdy netvrďte, že je někdo duševně nemocný. Raději vždy popisujte chování a neškatultujte okamžitě daný problém. Pokud je člověk, kterému se snažíte pomoci, přístupný, můžete mu zkusit doporučit promluvit si s psychologem – odborníkem ve firmě v rámci firemního asistenčního programu. Řada zaměstnavatelů má smlouvu s externím člověkem a tyto služby nabízí.

- Nedopusťte závislost. Nikdy byste neměli nabízet pomoc za rámec pracoviště, obzvlášť, když jste nadřízený. Většinou to končí špatně. Lidé se často pod tlakem stresu upnou na osobu, která se jim snaží pomoci s tím, že řešení najdou prostřednictvím hovorů s touto osobou. Může se stát, že budou požadovat rozsáhlejší asistenci.

- Jak pomoci? Pokud jste nadřízený, měli byste nabídnout pomoc jen v rámci pracovních možností. Vydat číslo na asistenční zaměstnanecký program, pokusit se odlehčit pracovní zátěž a povzbudit postiženou osobu, aby si vzala volno. Případně nabídnout další neplacené volno.

A pokud člověk, kterému se snažíte pomoci, odolává vaší přátelské nabídce a situace není tak vážná, stáhněte své snahy, alespoň na nějaký čas.   

-av-

Zdroj: The Wall Street Journal Online - server prestižního amerického ekonomického deníku
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Wall Street Journal Online